Orolig nybörjare - skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Bosiebo:
Hej!
Jag är ny reptilägare med skäggagam. Har lite lite erfarenhet sen förr (bästa vänner som haft reptiler), så väldigt lite. Jag tror uppfödaren jag köpte av sålde mig en lite väl liten skäggis - så jag är så orolig nu att göra fel. Fel med temperaturen, maten osv.
Jag har både crickets, mealworms, sallad och jordgubbar. Han äter sådär just nu. Jag undrar om crickets är för stora? Ca. 1 cm. Hela ödlan är ca. 20 cm (med svans). han äter dem minsta - men blir rädd för de lite större så jag får jaga runt dem och döda dem åt honom.
Ger honom vatten på spruta/droppar 1 gång om dagen. Han bajsar normalt. Jag är inne på dag 3 och är så rädd att göra fel.
Crickets osv. är pudrat med kalcium då jag vet att skäggisar behöver det.

Skäggagamen heter Salomon. Han är lugn i temperamentet, solar, går att ta upp och hålla, sover på natten. Han känns kanske lite väl lugn? men han byter plats i terrariet och jagar efter föda och sitter och tittar. Men han äter bara en cricket om dagen och kanske 2 maskar och 3 bitar jordgubbe (vet att jordgubbe inte är ultimat) men han började äta insekterna igen då han fick lite jordgubbe.
Han har uvb ljus och basking light.

Är väldigt rädd att göra fel. Kom gärna med tips eller om det låter ok? Kanske äter han dåligt för att det är en ny miljö? Det är lugnt omkring honom iaf.

Mycket tacksam för svar då jag vill det bästa för min skäggis. <3

84
67
Nina_Fiji:
Hej en så ny ödla behöver tid att anpassa sig till sitt nya hem. Ge honom en liten skål med grönsallad, morötter, zucchini, sockerärter mm. Inte för mycket frukt då det innehåller mycket socker. När dom är små så ska dom äta mer insekter en grönt, men det är bra att han alltid har tillgång till grönsaker. Du behöver inte ge honom vatten manuellt. Han få i sig allt vatten han behöver via grönsakerna och insekterna han äter. Självklart ska han ha en vatten skål i terrarier.  Att du ger honom vatten dagligen stressar nog upp honom mer en va det gör nytta. Den mängden insekter du beskriver att han äter om dagen låter som helt normalt. 20 cm ödla har intet så stor mage. På din beskrivning av hanns beteende låter han som en glad liten ödla som har fått ett bra hem. 

2
0
Bosiebo:
Hej! Tack så hemskt mycket för ditt svar. Han har en vattenskål. Ja, det är nog bäst att han får ro att lära känna sitt nya hem <3 Känner mig lite lugnare nu!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild