Exoterra Large Low

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
4
Hendrik:
Sneglar runt på nya burkar till mina leoparder, skulle exoterras large low 90x45x30 funka?
alltså 1 ödla per terrarium?

5061
3826
Tropfrog:
Ja, fram tills de  blir längre än 15 cm inklusive svans. Om de blir större räcker inte höjden och man behöver byta upp sig.

Även om ödlan har tappat sin svans så skall den räknas med när man mäter ödlan. Typ som en normalsvans på en ödla i samma storlek.

Mvh
Magnus 

23
4
Hendrik:
Tropfrog skrev:
Ja, fram tills de  blir längre än 15 cm inklusive svans. Om de blir större räcker inte höjden och man behöver byta upp sig.

Även om ödlan har tappat sin svans så skall den räknas med när man mäter ödlan. Typ som en normalsvans på en ödla i samma storlek.

Mvh
Magnus 

Allrigth, så de är bättre att satsa på ett högre direkt istället? 

5061
3826
Tropfrog:
Det bedömer du själv. Siffrorna jag nämner är minsta lagliga mått. Större är aldrig fel.

Mvh
Magnus 

23
4
Hendrik:

Tropfrog skrev:
Det bedömer du själv. Siffrorna jag nämner är minsta lagliga mått. Större är aldrig fel.

Mvh
Magnus 

Då får de nog bli den högre varianten iallafall. 

bättre med lite större som sagt ????

kanske satsa på 120 långt om plånboken tillåter för tillfället ????


Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
90x45x30 ger en bottenyta på ca 0,4 kvm och då är det ju lagligt för ödla upp till 30 cm. Höjden är också ok. Iaf enligt L80 som är publicerat här på terrariedjur.
Eller var hittar ni att det bara är ok upp till 15 cm?

5061
3826
Tropfrog:
Jimmy skrev:
90x45x30 ger en bottenyta på ca 0,4 kvm och då är det ju lagligt för ödla upp till 30 cm. Höjden är också ok. Iaf enligt L80 som är publicerat här på terrariedjur.
Eller var hittar ni att det bara är ok upp till 15 cm?


För 30 cm ödla måste höjden vara minst 30 cm. Det är tillgänglig höjd som gäller, inte yttermått på terrariet. Med lagstadgad naturligt bottenmaterial är man några cm under de 30 cm höjd som krävs för 30 cm djur. Då är det max 15 cm ödla som gäller oavsett bottenyta.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Tack då förstår jag resonemanget. Då är exoterra 45x45x45cm är enligt L80 helt ok för marklevande ödla upp till 20cm.

Exo terra 90x45x30cm tillåter marklevande ödla upp till  15cm.

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Det jag vill påpeka är att följa L80 inte automatiskt betyder det bästa för ett djur. Tex är 90x45x30 helt klart att rekommendera till tex en marklevande ödla max 20 cm stället för ett 45x45x45.

5061
3826
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Det jag vill påpeka är att följa L80 inte automatiskt betyder det bästa för ett djur. Tex är 90x45x30 helt klart att rekommendera till tex en marklevande ödla max 20 cm stället för ett 45x45x45.


L80 är att se som en lag. Ambitionen med L80 är att definiera en minsta nivå och alls inte vad som är det bästa för djuret. Man kan förstås tycka vad man vill om hur de har lyckats med den saken, men det skall ändå följas för att undvika problem oavsett vad man tycker.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild