Kajman/ krokodil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
3
Finn7:
Hej, jag har länge velat ha specifikt en glasögonkajman, om det är någon som har en sådan till salu runt om i Sverige lr vet vart jag kan vända mig så är jag så tacksam för den infon. Jag vet visserligen en lokal zoobutik där går det beställa en , men priset för enbart djuret ligger runt 10 000:- har redan köpt ett akvarium för nästan 25 tusen kr . Så tänkte att det skadar inte kolla här ifall någon har en lr vet vart man kan vända sig ? Glasögonkajman är nr 1 annars går det utmärkt med dvärgpansar osv lr alligator. Tack på förhand, hoppas det finns någon där ute som vet vart man kan få tag i en till ett  mer överkomligt pris. Mvh Finn 

5102
3878
Tropfrog:
Du är medveten om att en fullvuxen dvärgpansarkajman behöver minst 20 kvm vattenyta och helst lika mycket landyta?

Jag tror inte att det finns några uppfödare isberget, men djur som växt ur sina boenden dyker upp ett eller ett par tillfällen per år i köp och säljavdelningen. Om du har vad som krävs i form av pengar, utrymme, intresse och tid så kan du göra klipp. Men snälla, tänk ett par rundor till innan du bestämmer dig. Har du verkligen möjligheterna som krävs? Vi talar om investeringar i 100 papp klassen för att bygga en anläggning som är långsiktigt hållbar för djuret och som inte ger fuktskador i huset.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:
Jag vill se ditt akvarium! Måste vara ett monsterbygge för den prislappen tänker jag som har dålig koll på akvariummarknaden.

Mvh
Niklas 

9
3
Finn7:
Tropfrog skrev:
Du är medveten om att en fullvuxen dvärgpansarkajman behöver minst 20 kvm vattenyta och helst lika mycket landyta?

Jag tror inte att det finns några uppfödare isberget, men djur som växt ur sina boenden dyker upp ett eller ett par tillfällen per år i köp och säljavdelningen. Om du har vad som krävs i form av pengar, utrymme, intresse och tid så kan du göra klipp. Men snälla, tänk ett par rundor till innan du bestämmer dig. Har du verkligen möjligheterna som krävs? Vi talar om investeringar i 100 papp klassen för att bygga en anläggning som är långsiktigt hållbar för djuret och som inte ger fuktskador i huset.

Mvh
Magnus 

Ja jag har samlat på mig information genom åren och vet vad som krävs och vad jag behöver . Tanken är och har varit att köpa en liten , vet mkt väl att just en glasögonkajman blir runt 2-2,2 m lång, men det tar tid för dom att bara bli en meter tar många år. Det är inga djur som växer fort  och helt plötsligt är de 2 m . Och dettta är personer som själva haft lr har som informerat mig om detta, har även läst på en del. Jag har pengarna att lägga på allt va det nu kostar och kmr kosta mig kring detta, men alla vill väl komma så billigt undan som möjligt..?  Ps tack för ditt inlägg Mvh Finn

8
0
Blikstorp:
För en fullvuxen behövs mer än ett akvarium. Dom behöver enligt lag fruktansvärt mycket plats precis som tropfrog skriver. 

9
3
Finn7:
NellyNiklas skrev:
Jag vill se ditt akvarium! Måste vara ett monsterbygge för den prislappen tänker jag som har dålig koll på akvariummarknaden.

Mvh
Niklas 

9
3
Finn7:
NellyNiklas skrev:
Jag vill se ditt akvarium! Måste vara ett monsterbygge för den prislappen tänker jag som har dålig koll på akvariummarknaden.

Mvh
Niklas 

Har dessvärre ingen bild, men får fixa det och lägga upp en . Det är välldigt stort runt 1000 L och tjockare glas runt om, har det nere i källaren helt onödigt att ha det hemma tomt. 

9
3
Finn7:
Blikstorp skrev:
För en fullvuxen behövs mer än ett akvarium. Dom behöver enligt lag fruktansvärt mycket plats precis som tropfrog skriver. 

Ja jag vet detta, har fått godkännt från länstyrelsen så jag vet precis vad som krävs. Vore tacksam för de frågor jag ställde från början i mitt inlägg, tack jag har aldrig haft någon caiman , men har haft det mesta man kan tänka sig reptilväg. Har hållt på med reptiler drygt 25 år. Vill inte vara otrevlig , bara svar på mina frågor vore tacksamt.

18
12
Mambert:

Glasögonkajman är min absoluta drömreptil, så jag delar din passion. Jag ställer mig dock en aning tveksam till att du i dagsläget verkligen har de förutsättningar som krävs enligt Jordbruksverkets föreskrifter. Kroppslängden för en vuxen glasögonkajman kommer sannolikt att överstiga 1,5 meter, vilket medför att vattendelen måste uppgå till åtminstone 40 kvm (!). Vattendelen kräver naturligtvis adekvat uppvärmning och filtrering. Vidare tillkommer en ansenlig landdel. 

Du skulle givetvis under en tid kunna hålla en mindre kajman i ditt 1000 liters akvarium. Enligt Jordbruksverkets föreskrifter gäller dock detta under förutsättning att en inhägnad för ett vuxet exemplar redan finns på platsen.

Om du inte kan uppfylla dessa högt ställda krav är det nog läge att besinna sig och avstå från kajmanerna :)

 


229
224
Formula76:
Jag skulle också hemskt gärna vilja ha kajmaner, men det går ju liksom inte att ge dom ett drägligt liv. 
Kostnaden för djuret är den absolut minsta investeringen. 
Tänk dig kostnaden att värma upp en sån stor bassäng och landdel.

Du tänker kanske att när den blir för stor så säljer jag den....till vem då?

Vi bor på fel plats på jorden för att ha sånna djur, bara att inse.

Glöm det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild