Bakgrund i frigolit

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
joel:

Kan nån hjälpa mig att måla en skiss till en bakgrund.. Jag själv har försökt med ett antal ritningar men jag blir aldrig nöjd. Så om någon/några andra kan hjälpa till så hade jag varit tacksam!

 

 

Mvh Joel


69
1
Virtuousblue:

Varför ska du måla en skiss till det? Bara börja göra en och se hur det blir :)


230
22
Nooon:

Någon gång ska jag göra en frigolitskapelse till något terrarium. Än har det inte varit läge... men det kommer! Det ska bli! Någon gång. Inför denna "någon gång" har jag samlat på mig några bilder som inspiration.
Du hittar dem

här -> mnart.fr/terrarium-background-desertique/

och här -> www.designsbynature.net/products-page/

Särskilt trevligt tycker jag det blir om man täcker alla tre sidorna. Kanske inte hela - men i alla fall delvis. Kanske lite av botten också.

Jag tror att man kommer att tycka att det var ett bra beslut om man bygger så att man vid behov kan ta ut bakgrunden i delar - för rengöring eller kanske återanvändning i något annat terrarium. Det är ju i så fall något att tänka på när man designar. Man kan nog göra skarvar mellan större stenar så att de inte syns.
Hur ordnar man i så fall baksidorna så att inga djur kan klämma sig in bakom? Jag vet inte. Folk silikonar fast bakgrunderna i terrarierna. Jag klurar på plexibaksidor som ligger dikt an... men hur man fäster dem säkert har jag inte tänkt ut ännu.

Den här är också lite trevlig -> www.terrarium.pl/topic/290594-terrarium-gekon-lamparci-budowa-duzo-zdjec/
... men något för "fyrkantig" ändå. Hyllorna ser ut lite för mycket som just hyllor. Vad jag gillar med den är att den ger djuren extra våningar och därmed mer yta att vara på. ...och så tror jag bestämt att man ska använda hård byggfrigolit och inte så´n mjuk packningsfrigolit. Jag har sett på nätet att en del använder fogskum istället. Spännande material. Någon annan får säga om det är bättre eller sämre än frigolit. Jag har gjort ett försök med fogskum och det trevliga med det var att man kunde använda förstärkning av kraftigt nät (som jag format innan) att "spreja" fogskummet i och på. ...men nu är jag kanske lite OT - det var inte det du frågade om. Grejen är att med förstärkning inne i skapelsen så kan man kanske vara lite "vildare" i sin design. Man kanske kan kombinera frigolit, fogskum och förstärkningar. ...och så ville jag lämna min kommentar om materialvalet på senaste bilden.

...och om man har ett glasterrarium och inte absolut vill täcka hela baksidan så kan man med lite belysning bakifrån och rätt bild eller bara något halvgenomskinligt material få det att, i alla fall lite grann, se ut som om världen inte tar slut vid bakre väggen.

> showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show105.html
> showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show75.html
> i684.photobucket.com/albums/vv203/zhixiankoh/Aquascape%20-%20Rainforest%20Inspired/CliffHuiHongKongIAPLC2008.jpg
> showcase.aquatic-gardeners.org/2012/Medium/3821.jpg


...och så tycker jag det blir snyggast om man matchar färgen med ev. sand eller stenar man tänkt använda.

Så, någon ritning har jag inte att hjälpa dig med.... men kanske ovanstående inspirerar och  funkar att plocka idéer från?


230
22
Nooon:

...och här var det mer -> www.underwatereco.com/Universal-Rocks-3D-Backgrounds/Universal-Rocks-Complete-Background-p-2659.html

...och så min variant av halvgenomskinlig bakgrund kombinerad med utvändig 3D-bakgrund. Akvarieversion.
-> akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d71407eb9cb4622390570f9-den-dar-bakgrundsladan


8
0
joel:

Tack dör den informationen.. Fredag börjar bakgrundsbygget.. Vi får se hur de slutar (:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild