tiger salamander tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

57
0
Batista123:

hej hej jag ska skaffa en tiger salamander men är inte den smartaste på grod djur direkt så jag tar järna emot tips om nån har och bilder på terrarium och tiger salamandrar tar jag järna in så jag ser hur dom ska ha det och hur dom ska se ut tck för allt jag får in i för skott :) ;)


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Hej.

Tigersalamandrar är jättefina och roliga djur. Men tänk över det noga då salamandrar generellt kräver lite mer av sin ägare mer än vanliga herptiler.

Det bör aldrig tillåtas att temperaturen stiger över 25 grader i ett tigersalamanderterrarium (för min del anser jag att det inte bör överstiga 20-22, gärna lägre ändå). Något som kan vara svårt att ordna året om här i Sverige. Denna sommar har varit extra besvärlig för salamanderägare utan olika speciallösningar. Om det är runt 25 grader en längre tid så riskerar salamandern fara illa och i värsta fall dö. Därför skall så höga temperaturer alltid undvikas.

Du bör alltså sikta dig in på lägre temperaturer än detta. Ca (eller strax under) 20 grader är en bra riktlinje kan jag tycka. Stiger det över det måste du börja fundera på lösningar på problemet.

Kan du ordna temperaturen året runt så är det bara att köra på. Följande länkar besvarar nog de flesta av dina frågor. Undrar du mer så skriv.

www.caudata.org/cc/articles/tiger_sal_101.shtml

www.caudata.org/cc/species/Ambystoma/A_tigrinum.shtml


429
254
JACLAR123:

Hej! 

Jag har ingen erfarenhet om tigersalamandrar, men jag vet lite om dem ändå.

Blir 15-40 cm beroende på underart.

Blir upp till 25 år 

Ett 80 liters akvarium är perfekt med 1 tredjedel vatten.

Tigersalamander gräver gärna och därför ska man ha 10-20 cm bomatrial.

80-100 Luftfuktiget

Tigersalamandern är den största landlevande salamandern.Man känner till 6 till 9 underarter.

 

Som jag sa så har jag ingen erfarenhet och hoppas om nån kan rätta mig om det står fel nån stans.

Hoppas att nån som är bättre än jag som kan skriva lite mer om dem.

Ska bli kul och se om det blir nån tigersalamander. :)

Det blir väl bilder också sen :P

 

 

 


57
0
Batista123:

tack för era tips och Fredriko tack jag ska nog tängka ut nån lösning på temratur  och JACLAR123 opm det blir nån tiger salalamander så kommer det komma bilder klart men jag håller på att bygga en vägg med terrarium och sånt så nästa sommar kommer det nog vara några tigrar hos mig och kanske mer har en liten lista på djur som ska in handlads :) ;)


126
6
AjPaj:

Angående sommarhettan finns det enkla sättet att dvala salamandrarna i ett kylskåp. Vanligtvis har man sitt eget kylskåp under 10 grader och kan man hålla den temperaturen under dvalningen behöver inte djuret äta något. 

Observera att det är lite mek med att dvala salamandrar, precis som med alla andra djur. Temperaturen måste sjunka gradvis inför dvalningen och likaså höjas sakta. 

 

Att sätta ett salamanderterrarium i samma vägg som terrarium med värme och belysning är inte att rekomendera. Mycket värme strålar ut från alla lampor och temperaturen stiger snabbt såväl i rummet som i terrariet. Bäst är att ha salamanderterrarier/akvarier i svalare rum och nära golvet där det tenderar att vara ännu lägre temperatur. Testa med en digital termometer på olika ställen i hemmet för att hitta bästa stället, gärna en bit från element, stationära datorer, kylskåp osv som alstrar värme.

 

Som JACLAR123 säger så ska de ha ett bottenmaterial som de kan gräva ner sig i. Det får inte ha ett för högt eller lågt pH-värde då salamandrarna har väldigt känslig hud. Det ska inte heller finnas för djupt vatten, tigersalamandern är inte så bra på att simma och kan drunkna (låga glasungsformer är bra, om än kanske inte så snyggt). Har man levande växter kan man ha dem i små plastkrukor så att salamandern inte gräver upp dem, och gärna en bit upp från bottensubstratet så att den inte sätter sig på plantan och förstör den heller.

Se till så att bottensubstratet inte blir för blött eller för torrt. Är det för blött och för djupt kan det börja mögla, och är det för torrt skadas salamandern.


57
0
Batista123:

ok då vet jag tack

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild