Plastmaterial till terrariumbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

39
20
MangeL:
Jag undrar om någon vet vad det är för material man ser i en del terrariebyggen / paludariumbyggen. Det ser ut som någon slags skummad plast? enkelt att skära i, ser ganska enkelt ut att silikona och verkar vara låg vikt.

Exempelvis denna: www.youtube.com/watch?v=oO1HhWJBwaY

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Cellplast eller kanalplast. Flitigt använt i modellbygge, arktitekrur och diy-hobbyverksamheten. 

Exempel: www.materialbutiken.se/produkt/kanalplast-rod-3x800x595-mm/

Finns garanterat hos din lokala panduro, matton eller motsvarande hobbybutik.


39
20
MangeL:
NellyNiklas skrev:
Cellplast eller kanalplast. Flitigt använt i modellbygge, arktitekrur och diy-hobbyverksamheten. 

Exempel: www.materialbutiken.se/produkt/kanalplast-rod-3x800x595-mm/

Finns garanterat hos din lokala panduro, matton eller motsvarande hobbybutik.



Jag har kollat en del på det men tycker inte det stämmer. Det verkar mer som typ cellpannå fast med plast istället för kartong som utsida. Men jag hittar inte rätt.

82
57
ApeMan:
Såg ut som foam board med plast ist för papp. Skulle nog kunna vara någon form av skummad PVC...

39
20
MangeL:
ApeMan skrev:
Såg ut som foam board med plast ist för papp. Skulle nog kunna vara någon form av skummad PVC...


Precis! Jag har letat som besatt efter "foam board with plastic sides". Hittade en på Amazon men bland recensionerna hittade jag en som använd i akvarium och där hade färgen släppt och påverkat vattnet.

82
57
ApeMan:
Något sånt här då?

folier.se/produkt/foamalux-skummad-pvc-vit-3-mm-a3-420x297-mm/

39
20
MangeL:
ApeMan skrev:
Något sånt här då?

folier.se/produkt/foamalux-skummad-pvc-vit-3-mm-a3-420x297-mm/


Ja! Det där kan nog vara precis det jag söker! Tack :)

82
57
ApeMan:
MangeL skrev:


Ja! Det där kan nog vara precis det jag söker! Tack :)


Härligt! Det var det lilla! :D

4
0
Bokoholic:
Kanske mer en fråga men ändå i tråden, finns det någon fogskum som är ofarlig för djuren efter härdning?

156
224
Akesson:
Bokoholic skrev:
Kanske mer en fråga men ändå i tråden, finns det någon fogskum som är ofarlig för djuren efter härdning?


Absolut, helt vanligt fogskum ex Sika boom 157/557 är inert. 
Drivgasen är dock inte det bästa att andas in under arbetsförloppet. Finns dock isocyanatfria fogskum som kostar en arm och ett ben. Dessa är främst avsedda för Riksbyggarföretag som inte för arbeta med något annat enligt deras miljöpolicy.
Dessa skum är dock mer flexibla än traditionellt fogskum.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild