Vart kan man köpa vampyrkrabbor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
241
Greven78:
Tjenare Sebastian. Gå in på imazo.se och sök på 034.6003. Då bör du få upp den krabba som finns hos svensk grossist i denna stund. Vet inte var du håller till men om du har en butik i din närhet som håller på med akvarium och dyligt så borde de kunna ta hem sådan/sådana till dig. Ligger på ca 400:- beroende på vad butiken vill ha i förtjänst. I skalet ca 8 cm senast jag beställde dom. Och liksom mycket annat, ja de är viltfångade. 

5116
3883
Tropfrog:
Fast nu gällde frågan nog krabbor från släktet geosesarma, eller?

Visserligen kallas de ibland haloweenkrabba. Men de ni har på lager kan omöjligen vara geosesarma, de blir knappast 8 cm i skalet. Inte ens hälften är särskilt vanligt.

Mvh
Magnus 

67
39
Tonyikalmar:
Dom har gått upp lite i pris och låg på 578 kr för ett par veckor sedan (senaste listan jag fick).
De anger att djuret är mellan 6-8 cm, men undrar om dom inte syftar på benspann i så fall. 

142
241
Greven78:
Jag tog hem en till en kund. Det var en rejäl landlevande pjäs med respektabla klor. Tror det är en art i släktet Gecarcinus. Priset satte jag lågt då det var en in,ut affär. Ingen lagerhållning alltså kan man kanske kalla det.

5116
3883
Tropfrog:
Har du sett vampyrkrabbor geosesarma?

Det är en mycket liten nästan helt landlevande krabba som man gärna håller i grupp i små planterade naturalistiska terrarium. Den förökar sig helt utan någon plankon eller saltvattenfas. Vilket innebär att den väldigt enkelt förökar sig i fångenskap.

Gecarcinus är typ tvärtom på alla punkter.

Det är därför jag rekommenderar att man använder vetenskapliga namn.

39
20
MangeL:
Letar också efter Geosesarma Dennerle men har inte hittat. Fått för mig att dom var relativt enkla att odla på. Om någon hittar så är iaf jag också intresserad.

5116
3883
Tropfrog:
Jag har sett dem några gånger på malmömässan och det finns massor av säljare i Tyskland.

Så ett sätt vore att kolla utställarlistan på din närmaste mässa. Kontakta valfri tysk utställare som skall dit och fråga dem om de kan ta med.

Lite konstigt att de inte nått popularitet i Sverige. Mycket vanliga i andra europeiska länder och USA. Fantastiska djur, livliga, går bra i grupp och förökar sig lätt.

Mvh
Magnus 

39
20
MangeL:
Tropfrog skrev:
Jag har sett dem några gånger på malmömässan och det finns massor av säljare i Tyskland.

Så ett sätt vore att kolla utställarlistan på din närmaste mässa. Kontakta valfri tysk utställare som skall dit och fråga dem om de kan ta med.

Lite konstigt att de inte nått popularitet i Sverige. Mycket vanliga i andra europeiska länder och USA. Fantastiska djur, livliga, går bra i grupp och förökar sig lätt.

Mvh
Magnus 


Tack för bra svar. Ska kolla lite på din tips!

74
79
c0rr1z:

MangeL skrev:
Letar också efter Geosesarma Dennerle men har inte hittat. Fått för mig att dom var relativt enkla att odla på. Om någon hittar så är iaf jag också intresserad.


Rekommenderar dig också att kolla Krabb-gruppen på FB. Köpte ett gäng Geosesarma tiomanicum där - kanske finns dennerle med. 

"Krabbor Sverige" heter den bara :)


39
20
MangeL:
c0rr1z skrev:


Rekommenderar dig också att kolla Krabb-gruppen på FB. Köpte ett gäng Geosesarma tiomanicum där - kanske finns dennerle med. 

 

"Krabbor Sverige" heter den bara :)



Tack! Blev medlem där nu :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild