Terrario Reptiles LED UVB 5.0 3W

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
17
shpongel:

ska det se ut så här? jag tycker det ser ut som det bara är två LEDs som lyser som de ska. 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Om jag har förstått allt riktigt så ligger varken UVA eller UVB inom det synliga ljusets spektrum så jag antar att det inser syns något ljus från dessa? För att se om dessa fungera behöver man inte bara en Solarmeter 6.5 utan också den andra varianten som mäter strålning per cm2.

Har du lyckats hitta eller fått tillgång till någon rapport eller spektrofotometrisk rapport? Jag har fått höra rapporter att många av dessa UVB led spottar avger även höga doser av UVC vilket resulterar i sönderbrända och svullna ögon hus djur som utsätts för dessa lampor. 

Att enbart gå efter en Solarmeter 6.5 hjälper inte längre när det kommer till dessa lägre våglängder, trots att utrustningen visar godtyckligt värde.

Mvh
Niklas


68
17
shpongel:
njäe, litar blint på att den ska leverera va den lovar och inget där utöver.

5088
3861
Tropfrog:
shpongel skrev:
njäe, litar blint på att den ska leverera va den lovar och inget där utöver.


Om du litar blint på att den fungerar, varför ställer du ens frågan? 

Det är inte lämpligt att titta direkt in i en ren uvb källa, kan skada dina ögon. Det är därför man skall ha speciella glasögon när man solar i solarium (om man nu gör det).

Mvh
Magnus 

68
17
shpongel:
vaff..  skaffade ny lampa - klart som fan man kollar ifall den lyser som den ska. nu vet jag inte hur det ska se ut iom att jag inte har nån erfarenhet av den. 

5088
3861
Tropfrog:
shpongel skrev:
vaff..  skaffade ny lampa - klart som fan man kollar ifall den lyser som den ska. nu vet jag inte hur det ska se ut iom att jag inte har nån erfarenhet av den. 


Som Niklas mycket riktigt påpekade så är UV ljus osynligt för det mänskliga ögat. Om det är en ren UV lampa så kommer du inte kunna se något, men riskera skador på ögonen.

Visserligen krävs det en hel del exponering för skador. Men uttrycket lita blint blir jättekul i sammanhanget. :)

Jag läser följande på pangdubias hemsida:

"Ledlampan har separata lysdioder för UVB, UVA och dagsljus / solvitt-gult ljus."

Dvs, fyra leds, två med synligt ljus och två med osynligt ljus. På din bild tycker jag mig se att två av fyra lyser. Det är förstås bara en garanti för att de två med synligt ljus fungerar. Om du vill veta om de två andra fungerar så behöver du mäta.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Visserligen ett år sedan nu, men tekniken med LED UVA/UVB känns fortfarande lömsk. Finns mycket skit som säljs som en sak men visar något helt annat och det enda sättet att veta säkert är antingen via egen utrustning eller en officiell spektrofotometrisk rapport. 

Här är en fråga intressant pod om just detta ämne. (Mätningarna börjar ca 1h in i avsnittet.)

Jag pratade med Tropical factory om just detta på senaste mässan. Han köpte hem ett gäng LED lampor som såldes som UVA/UVB lampor till sina sköldpaddor och det slutade med att djurens ögon svullnade, vilket tyder på att det även fanns UVC och/eller skadliga kortvåglängder av UVB. 

Jag vill mest lyfta fram att tekniken är förhållandevis ny och obeprövad och viss försiktighet och skepsis skadar inte.

youtu.be/b0ikLyAElEM

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild