Tips på vart man kan köpa terrarie, grenar osv.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
MaxEkman:
Hej! Jag vill påbörja ett nytt projekt med ett terrarium som är ungefär 75x45x60. Men jag vet inte vart jag ska köpa allting, Jag tror jag ska ha pilgiftsgrodor i terrariet men om inte definitivt en tropisk art. Jag vill ha ett Eurostyle terrarie men hittar inga vettiga online, Jag har också tittat på att bygga ett själv men det verkar som ett helvetesprojekt.

Jag undrar också vart man kan köpa grenar och korkbark för ett lämligt pris? Jag tycker att grenar och kork som man köper i djurbutiker är alldeles för dyrt.

Jag vill gärna ha tips på hur man får en bakgrund att se bra ut om ni har några, Jag har försökt en gång tidigare att göra med fogskum och fäste kokosfiber med silikon men det började lossna bara efter ett par veckor.

5061
3824
Tropfrog:
Välkommen till forumet

Grenar hämtar man lämpligtvis i sin närmaste skog. Allemansrätten ger dig rätt att ta vad du vill.

Korkbark finns dock inte i den svenska naturen. Om du verkligen behöver det så måste du se dem med egna ögon. Online shopping är är uteslutet. För att få bra tips behöver du berätta var du är. 

Annars är mässorna runt om i Sverige ett bra ställe att hitta vad man letar efter. Kolla i listan över mässor här på terrariedjur.

Jag byggde mitt tropiska terrarium för några år sedan. Kolla in byggtråden som heter regnskog.

Mvh
Magnus 

5
0
MaxEkman:

Tropfrog skrev:
Välkommen till forumet

Grenar hämtar man lämpligtvis i sin närmaste skog. Allemansrätten ger dig rätt att ta vad du vill.

Korkbark finns dock inte i den svenska naturen. Om du verkligen behöver det så måste du se dem med egna ögon. Online shopping är är uteslute

Grenar hämtar man lämpligtvis i sin närmaste skog. Allemansrätten ger dig rätt att ta vad du vill.

Korkbark finns dock inte i den svenska naturen. Om du verkligen behöver det så måste du se dem med egna ögon. Online shopping är är uteslutet. För att få bra tips behöver du berätta var du är. 

Annars är mässorna runt om i Sverige ett bra ställe att hitta vad man letar efter. Kolla i listan över mässor här på terrariedjur.

Jag byggde mitt tropiska terrarium för några år sedan. Kolla in byggtråden som heter regnskog.

Mvh
Magnus 

Hej. Jag har redan tagit ett par grenar som har knäckts av ett äppelträd från min trädgård efter den stora mängden snö som kom här i Stockholm, men jag vill gärna ha något som har lite roligare form. Grenarna som jag hittar utomhus är oftast helt raka eller väldigt tråkiga.

Som sagt så är alla grenar eller korkbitar från djurbutiker så dyra. Men jag har inte sett priserna på någon mässa. Det känns surt att spendera typ 400kr på det. Jag bor i södra Stockholm så man tycker att det borde finnas mycket reptilbutiker men jag kan räkna alla på en hand.

Men jag ska definitivt titta på ditt samt andras byggen och försöka få lite inspiration.


5061
3824
Tropfrog:
Grenar med intressant form är precis lika ovanliga i naturen som i butiker. Fördelen med naturen är att den är större och inte lika många terrarienördar som plockar ut de bästa. 

Ge dig utanför trädgården så kanske hittar nåt du gillar.

Mbh
Magnus 

5
0
MaxEkman:
Tropfrog skrev:
Grenar med intressant form är precis lika ovanliga i naturen som i butiker. Fördelen med naturen är att den är större och inte lika många terrarienördar som plockar ut de bästa. 

Ge dig utanför trädgården så kanske hittar nåt du gillar.

Mbh
Magnus 

Haha jag kan erkänna att jag inte har letat så mycket men det känns så hopplöst. men jag får väl ta en promenad ut i skogen imorgon då.

5
0
MaxEkman:
Vet någon ifall alla typer av trä är ok att ha i ett grodterrarium? Jag har hört att trä som t.ex. Tall inte är ok för att de släpper ut någon kemikalie.

5061
3824
Tropfrog:
Jag skulle inte ta färska tall och gran grenar. Men är inte ett dugg orolig för gamla döda grenar.

Ek är förmodligen det bästa av det vi har i Sverige. Vackra och hållbara grenar.

Mvh
Magnus 

5
0
MaxEkman:
Det blir lite frågesport här med dig Magnus men jag har ännu en till fråga. Jag har tänkt att göra en bakgrund med fogskum och sen täcka det med Drylok Original. Drylok Original ska vara helt säkert vad jag har läst men jag undrade om du hade någon koll på vilka färger som man kan färga bakgrunden med efter drylok lagret? Jag vill vara 100% att djuren inte kommer till skada av färgen såklart men också att färgen inte kommer börja rinna av efter man sprejar det med vatten.

Vet du också vart man kan hitta Euro-style terrarium? Jag hittar inga som är en bra size. Eller är det att bygga ett eget som gäller isåfall?

5061
3824
Tropfrog:
Nej, jag har inte koll på drylock. Vilken tur att det finns andra som har. De hör nog av sig tids nog.

Mvh
Magnus 

187
13
hambergaren:
Kapar tråden lite, Kapade och nyligen nedtagna grenar från äppleträd är väl bara att borsta av och ta in i terrariet? Har kungsboa :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild