Värme till Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
4
Kottemamma:
Zie skrev:


 

tycker sällan exo terras beskrivningar stämmer, men om man testar värmen direkt på lampan kanske den är 45 grader. Men då ska du ju tänka på att värmestrålningen ska gå genom nättaket som rimligtvis tar bort en del + att en armatur utanför terrariet bygger ju en del uppåt. Jag testar med lasertermometer flera gånger dagligen och har då aldrig varit över 27 direkt under (10 cm) lampan i terrariet. 



Ok! Tusen tack för ditt svar! :)  

5099
3873
Tropfrog:
Den tabellen ingenting med verkligheten att göra. Så många faktorer som spelar roll vilken temperatur den ger.

Bara som ett exempel: om du tänder den i ett utrymme som håller 10 grader, vad tror du den ger då? Samma som om du tänder den i ett utrymme som är 30 grader?

Det finns förstås massa andra faktorer som spelar in. Men i vilket fall tror jag nog att en sån produkt inte passar dig.

Mvh
Magnus 

20
9
Justanotherday:
Har löst värmebiten för mina med att tejpa fast en 8W exo terra värmematta utanpå terrarieglasen, efter sett flera tipsa om det på andra forum.

I rummet är det bara 20C men inne i terrarierna är det 23,5C högst upp och 22 längst ner.
Har lagt över 50% på toppen för att behålla värme o fukten bättre, funkar toppen.
Ödlorna känner av värmekällan fr värmemattorna genom glaset utan att det blir för varmt/bränner sig, och hänger/suger sig
fast på glaset över mattan och värmer sig i några timmar efter dom ätit varje kväll.

25
4
Kottemamma:
Justanotherday skrev:
Har löst värmebiten för mina med att tejpa fast en 8W exo terra värmematta utanpå terrarieglasen, efter sett flera tipsa om det på andra forum.

I rummet är det bara 20C men inne i terrarierna är det 23,5C högst upp och 22 längst ner.
Har lagt över 50% på toppen för att behålla värme o fukten bättre, funkar toppen.
Ödlorna känner av värmekällan fr värmemattorna genom glaset utan att det blir för varmt/bränner sig, och hänger/suger sig
fast på glaset över mattan och värmer sig i några timmar efter dom ätit varje kväll.


Låter ju toppen! Jag funderade också på värmematta, men upplevde att så många hade problem med glas som sprack o kortslutningar osv, så då blev jag tveksam...

20
9
Justanotherday:
Kottemamma skrev:


Låter ju toppen! Jag funderade också på värmematta, men upplevde att så många hade problem med glas som sprack o kortslutningar osv, så då blev jag tveksam...


Det ska inte vara någon fara alls. En matta på bara 7-8W är bara så ljummen att man kan hålla handen på den hur länge som helst utan att bränna sig alls men den skapar ändå tillräckligt med värme in till terrariet för att höja iinnetemperaturen 2-3 grader + att geckon älskar att suga fast sig på glaset och njuta av värmen. Tejpar man dem på utsidan av glaset så har värmemattorna fri luftcirkulation runtomkring dessutom.

Risken du nämner är nog (vad jag också läst) främst mattorna som har högsta watt och dessutom ligger klämda under terrarium, utan cirkulation /och eller som är skadade på något sätt. 

25
4
Kottemamma:
Justanotherday skrev:


Det ska inte vara någon fara alls. En matta på bara 7-8W är bara så ljummen att man kan hålla handen på den hur länge som helst utan att bränna sig alls men den skapar ändå tillräckligt med värme in till terrariet för att höja iinnetemperaturen 2-3 grader + att geckon älskar att suga fast sig på glaset och njuta av värmen. Tejpar man dem på utsidan av glaset så har värmemattorna fri luftcirkulation runtomkring dessutom.

Risken du nämner är nog (vad jag också läst) främst mattorna som har högsta watt och dessutom ligger klämda under terrarium, utan cirkulation /och eller som är skadade på något sätt. 


Ok! Absolut ett riktigt bra alternativ! Tusen tack :)

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

När det kommer till temperaturer så brukar jag, utöver flertalet skötselråd, även titta runt lite på väderstatistik i området där djuret än inhemskt. 

Att temperaturen skulle dippa något under vintern, bör inte vara något problem, anser jag. 19 grader på kalla sidan nattetid är inget du behöver vara orolig för, så länge det finns en varm sida för djuret att termoreglera på. Nattetid kan du lösa det med en DHP eller en värmematta reglerat av en termostat. Jag rekommenderar DHP'n framför varmemattan alternativt värmematta som ett komplement till DHP'n. DHP har en annan våglängd som tränger  längre in i djurets kropp, än vad värmen från värmemattan gör. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild