Storlek Ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

14
9
Zie:

Tropfrog skrev:
Jag tycker inte att argumentet att man sannolikt inte kommer att få kontroll är något särskilt bra argument för att bryta mot lagar och regler.

Jag har inte stannats för nykterhetskontroll på 15 år. Innebär det att det är ok att köra onykter då. :)

I vilket fall så är det absolut inte nödvändigt att använda sig av onaturliga bottenmaterial. Det föds säkert en hel del geckos i nya kaledonien framgångsrikt utan att någon är där och tränger in dem i en onaturlig miljö och kollar dagligen om de utfört sina behov eller inte. En juvenil som äter bottensubstrat är inte levnadsduglig, det gäller såväl de i nya kaledonien som de i fångenskap.

Ibland känns det som att vi glömt att våra djur har ett ursprung, att de är biologiskt anpassade till en miljö och inte en produkt skapad för våra behov.  

Mvh
Magnus 


ska man ha den filosofin så är det väl frågan om man ska hålla djur i fångenskap överhuvudtaget, det går aldrig få det helt naturligt. Om du tycker att djur som äter substrat inte är levnadsdugliga? Tror knappast dom äter substrat, utan dom får i sig det bla via foderinsekter som dom riskerar att ta på marken. 
Liknar du att köra onykter med att hålla en liten ödla på hushållspapper i någon månad blir jag orolig..


5092
3863
Tropfrog:
Zie skrev:


Liknar du att köra onykter med att hålla en liten ödla på hushållspapper i någon månad blir jag orolig..



Nej, jag liknar inte att köra onykter med att hålla ödla på hushållspapper. 

Jag försöker bara att förstå var gränsen går när det är ok att bryta mot lagar och regler bara för att risken att åka fast är liten. Tydligen inte vid att att köra onykter. :)

Det finns ju massa andra regler i L80. Jag känner att risken för att få inspektion är väl typ lika liten oavsett vilken man bryter emot. Så då kanske du kan reda ut åt oss alla vilka fler regler i L80 som är ok att bryta emot? Eller är det bara i detta fallet?

Mvh
Magnus 

14
9
Zie:
L80 är en katastrof bla vad gäller gnagare och fågel, lycka till att hålla dvärghamstrar i minsta lagliga burstorlekar tillsammans utan att dom mördar varandra, men det är vad som står.... Självklart ska man hålla alla burstorlekar över minimått och försöka efterlikna djurens naturliga habitat så mycket som möjligt. Men att man i vissa fall måste avvika från l80 för djurens bästa håller jag inte så farligt. Som sagt L80 ska göras om iår så vi får hoppas på förbättringar.

5092
3863
Tropfrog:
Nu tror jag inte att du svarade på frågan. Att hålla djur i större utrymme än L80 eller att hålla hamstrar ensamma är inte att bryta mot L80.

Vilka fler avvikelser från L80 anser du är ok att göra? Vilka av dessa är det ok att rekommendera nybörjare att bryta emot i ett öppet forum?

Detär väl utmärkt att man ser över L80. Men vi måste ändå komma ihåg att den nya omarbetade skriften inte trätt i kraft ännu. Det är den nuvarande versionen som gäller fram till en eventuell ny skrift är klubbad och på plats.


Mvh
Magnus 

124
17
Vincentc:
Tropfrog skrev:


Fast kökspapper är väl ändå olagligt som bottenmaterial i Sverige? Känns inte så bra att använda forumet till att uppmuntra till lagbrott.

Mvh
Magnus 

För att de är inte vilda arter, de föds upp på konstgjord väg, och de är inte längre lika starka som vilda arter rätt kanske var inte bästa för de. Allt vi kan göra är att försöka på de  leva så länge som möjligt och friska.

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Hela L80 är planerat att ses över under 2023. Blir intressant att se vilka ändringar som gjorts när allt är klubbat och klart. Till dess är det befintlig revision som gäller.


Vincentc skrev:

För att de är inte vilda arter, de föds upp på konstgjord väg, och de är inte längre lika starka som vilda arter rätt kanske var inte bästa för de. Allt vi kan göra är att försöka på de  leva så länge som möjligt och friska.


1. De är fortfarande vilda djur i fångenskap och inte på något sätt tama. De föds inte upp på någon konstgjord väg heller. Fortfarande hane+hona=ägg som genomgår en inkubationsperiod, (som visserligen görs på ett annat sätt än exempelvis i en termitstack) för att sedan kläckas på naturligt sätt.

2. L80 säger att djuret ska hållas på ett naturligt bottenmaterial, och papper kvalificerar inte som ett sådant. Är det däremot karantän, nykläckta djur eller annat som kräver en noga översikt på djurets hälsa, så kanske papper är det bästa till dess att djurets hälsa åter är på topp igen. 

Mvh
Niklas


124
17
Vincentc:
NellyNiklas skrev:
Hela L80 är planerat att ses över under 2023. Blir intressant att se vilka ändringar som gjorts när allt är klubbat och klart. Till dess är det befintlig revision som gäller.

 



 

1. De är fortfarande vilda djur i fångenskap och inte på något sätt tama. De föds inte upp på någon konstgjord väg heller. Fortfarande hane+hona=ägg som genomgår en inkubationsperiod, (som visserligen görs på ett annat sätt än exempelvis i en termitstack) för att sedan kläckas på naturligt sätt.

2. L80 säger att djuret ska hållas på ett naturligt bottenmaterial, och papper kvalificerar inte som ett sådant. Är det däremot karantän, nykläckta djur eller annat som kräver en noga översikt på djurets hälsa, så kanske papper är det bästa till dess att djurets hälsa åter är på topp igen. 

Mvh
Niklas


Lucy, albino, urval för färg och utseende kan ha orsakat vissa genetiska defekter som Super Lily(nästan kunna inte leva). Det är också svårt för dig att göra bottenmaterial samma som  natur.När jag använder kokosjord torkar det alltid snabbt och det är svårt att balansera luftfuktigheten om jag blandar med humusjord. Och du behöver tillsättas olika näring för jord att växter kunna leva.

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Vincentc skrev:

Lucy, albino, urval för färg och utseende kan ha orsakat vissa genetiska defekter som Super Lily(nästan kunna inte leva). Det är också svårt för dig att göra bottenmaterial samma som  natur.När jag använder kokosjord torkar det alltid snabbt och det är svårt att balansera luftfuktigheten om jag blandar med humusjord. Och du behöver tillsättas olika näring för jord att växter kunna leva.


1. Vilken relevans har en morph med genetiska defekter med L80? Inte för att detta har något med L80 att göra, men om en morph har så pass dålig genetik att den har svårt att överleva från dag 1 så kan det vara i sin rätt att avsluta avel och handel med den morphen?
En av två grodpaludarium (hälften vatten, hälften land). 1,5 år gammalt. 50/50 topdressing och sand. Inget har tillsatts sedan start utöver vatten (minsting någon gång om dagen). 


Sköldpaddslåda snart 4 år gammalt. Igen, toppdressing och sand 50/50 mix. Inget tillsatt sedan start utöver vatten. (För nuvarande så dvalar sköldpaddan i kylen).

Så nej, regelbundna tillsatser är inget måste. Det kan gå lång tid innan något sådant behov finns. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild