Första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
hallstrom123:
Hejsan. Jag har blivit ganska intresserad av att skaffa en orm. Jag undrar om ni har tips på vilken orm som skulle vara en bra första orm. Helst ingen farlig orm och som helst inte blir så stor. Då det är min första orm skulle det även vara bra ifall den är relativt lättskött. Är dock väldigt öppen för att lära mig. Några idéer? 

82
57
ApeMan:
Jag gick igenom samma tankar och samma resa för strax över ett år sedan. Detta resulterade i att jag nu har 3st majsormar och 2st Boa imperator.
Hade jag gjort om resan idag med samma kunskap hade jag inte haft några majsormar alls, utan bara förmodligen 3-4 imperatorer istället.

Men bästa rekommendation är att ta reda på vad för orm du skulle vilja ha och lära dig om den, inte försöka hitta något som är lätt.
Ju närmare rätt orm du kan komma från start, desto troligare är det att du uppskattar hobbyn fullt ut.

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

hallstrom123 skrev:
Hejsan. Jag har blivit ganska intresserad av att skaffa en orm. Jag undrar om ni har tips på vilken orm som skulle vara en bra första orm. Helst ingen farlig orm och som helst inte blir så stor. Då det är min första orm skulle det även vara bra ifall den är relativt lättskött. Är dock väldigt öppen för att lära mig. Några idéer? 


* Majsorm (som nämnts ovan)
* Någon variant av råttsnok kanske? (Finns ett gediget urval om jag förstått det rätt). 
* Kungspyton (Känns nästan som en clinche idag dock) Finns en uppsjö av morpher, färger och dylikt.
* Strumpebandssnok. Även här finns en hyfsat bred variation inom arten/underarterna
* "Boa-gruppen" Är själv dåligt insatt i boa gänget men det finns stora och små med lugna temperament.
* "Pyton-gruppen" Samma som ovan. 

Jag håller med föregående talare. Börja med att leta upp en eller flera ormar som triggar ditt intresse. Läs, läs och läs om ormarna och utvärdera. Storlek? Tillgänglighet? Terrariumtyp? Etc etc. Ju mer påläst du är desto bättre. Sen är det "bara" att sätta igång. 

Du kan säkert boka en individ under tiden du färdigställer det övriga. Så länge allt annat är klart inför hemkomsten så bör allt gå bra. 


Mvh
Niklas


209
109
Norrby89:
hallstrom123 skrev:
Hejsan. Jag har blivit ganska intresserad av att skaffa en orm. Jag undrar om ni har tips på vilken orm som skulle vara en bra första orm. Helst ingen farlig orm och som helst inte blir så stor. Då det är min första orm skulle det även vara bra ifall den är relativt lättskött. Är dock väldigt öppen för att lära mig. Några idéer? 


Vi började med majsorm, men allt hänger på vad du menar med för stor? Våran första majsorm är än så länge liten men vi hade även två till som vi räddade från ruskigt dåliga förhållanden och när vi bestämde oss att det va dags att flytta dom igen så va en av dom närmare 160-170 cm. 

Så beror helt på vad du anser är för stort? Har personligen fastnat helt för boa ormar (har en red tail och en förmodad imperator idag) men finns massvis med lokaliteter och dvärg varianter håller sig mindre än vad majsormarna kan bli =) 

49
25
Lurre213:
Tips är att skaffa rätt terrariestorlek direkt för den fullvuxna ormen. 

72
9
Dade:

Jag skulle rekommendera att du får tag på en orm som inte bits så mycket.
Min första orm var en några månader gammal rutpyton som var som en liten symaskin. Det gjorde inte ont men det var obehagligt. Nu några år senare har jag ett gäng små rutpyton som bits och det är inget problem när man vant sig.
Jag fick byta in rutpytonen mot en Boa imperator som var större och väldigt grinig. Han väste och högg mot glaset när jag var i närheten. Jag hade den 6 månader och den blev inte lugnare med hantering på den tiden så jag lämnade tillbaka den till affären.
Jag var nära att ge upp pga dessa första ormar.
Min tredje orm är en Djungelrutpyton som är 160cm och aldrig bitit någon. Han väste lite åt mig här om dagen men är annars väldigt lugn. Honan jag har är också väldigt trevlig. Dom gillar inte att bli hanterade men dom accepterar det iaf.
Jag har en galen superzebra djungelrut nu och med erfarenhet tycker jag det funkar bättre när jag kan mer och lärt mig hantera lugna ormar först.

7
0
Fridelina:
Kan man skaka liv i denna tråden? Vi skaffade mjölksnok för en månad sen och jag är fast. Fantastiskt vackra och trevliga djur. Dessa håller barnen mest på med, så nu vill jag ha en egen orm. Jag är inne på boa då den ska vara lugn, jag är fortfarande nybörjare, men många tipsar också om kungspyton. Jag får känslan av att den har en svårare miljö och kan vara lite grinigare, men jag kan absolut ha fel. Vill någon vägleda?

13
3
Gaffelkungen:
Fridelina skrev:
Kan man skaka liv i denna tråden? Vi skaffade mjölksnok för en månad sen och jag är fast. Fantastiskt vackra och trevliga djur. Dessa håller barnen mest på med, så nu vill jag ha en egen orm. Jag är inne på boa då den ska vara lugn, jag är fortfarande nybörjare, men många tipsar också om kungspyton. Jag får känslan av att den har en svårare miljö och kan vara lite grinigare, men jag kan absolut ha fel. Vill någon vägleda?


Kungspytons brukar vara väldigt lugna, även om jag själv inte har någon erfarenhet av dem. 

Själv så köpte jag en nätpyton (superdvärg) som min första orm och jag är supernöjd. Han är helt underbart snäll och nyfiken av sig, men jag kan ha haft extrem tur också. 

7
0
Fridelina:
Gaffelkungen skrev:


Kungspytons brukar vara väldigt lugna, även om jag själv inte har någon erfarenhet av dem. 

Själv så köpte jag en nätpyton (superdvärg) som min första orm och jag är supernöjd. Han är helt underbart snäll och nyfiken av sig, men jag kan ha haft extrem tur också. 



Hur lång blir superdvärgen? Jag vill inte ha för stor orm, är inne på boa constrictor imperator. ????

13
3
Gaffelkungen:
Fridelina skrev:



Hur lång blir superdvärgen? Jag vill inte ha för stor orm, är inne på boa constrictor imperator. ????


Oj, jag är ingen expert på dem men min är ca 180cm nu och han lär inte bli mycket längre. Det kan variera lite i hur många % superdvärg de är och vilken lokalitet de tillhör. 

De är rätt så slanka ormar så på så sätt är de smidiga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild