Filter till vattendel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

61
33
bufo_bufo:
Jag undrar om någon som är duktig på det här med filtrering skulle kunna ge mig lite råd?

Jag har två små Koloradoflodpaddor som älskar att bada, men tyvärr även att skita ner sitt vatten. För närvarande har jag en glasform med ett litet terrariefilter (Eheim Mini flat), men det sätter igen på nolltid och måste rengöras dagligen.

Paddorna växer rätt snabbt, så jag funderar på att fixa lite rymligare badmöjligheter genom att helt enkelt gräva ner en större plastlåda av något slag. Vet ni kunniga människor om det finns något annat slags filter jag skulle kunna använda i ett sådant arrangemang? Gärna ett som klarar rejält med paddbajs och substrat, och som sitter utanför själva terrariet? Tänker det vore skönt att slippa plocka i och ur det ur vattnet när det ska rengöras, och kanske även slippa byta vatten typ två gånger om dagen. :)

5088
3861
Tropfrog:
Hur många liter tänker du dig? Vilka mått?

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Hur många liter tänker du dig? Vilka mått?

Mvh
Magnus 


Mätte just på terrariet och jag tror det skulle bli lagom med något som är ungefär 45 x 20 cm på bredden och längden.
Sedan kan det inte vara högre än 14-15 cm, vilket kanske komplicerar det hela.
Jag är rostig på matte, men får det till omkring 12 liter. Kan det stämma?

5088
3861
Tropfrog:
Jo, ungefär. Vid 15 cm höjd blir det 13,5 liter, men det kommer kanske inte att vara vatten ända upp.

Så liten yta och så mycket skit är en svår ekvation. Filtret behöver volym för att göra jobbet. Det tar plats från grodorna och flödet riskerar att bli för starkt. Så externt filter som går att justera flödet på är lösningen. Det finns två lösningar som är både dyra och till viss del avancerade. Ytterfilter är väl det enklaste. De flesta kommer med kulventiler som går att styra flödet med. Om man stryper på trycksidan så är risken minst för onödigt slitage. Sumpfilter är en annan lösning. Då kan man bygga precis som man vill. Men det kräver ju lite diy skills och lite kunskap om filter.

Men egentligen tror jag att frekventa vattenbyten är det bästa i denna setup. Att bygga bottentapp i baljan för snabba och smidiga vattenbyten.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Tack så jättemycket för initierat svar! Ja, mycket skit på liten yta är ju en svår ekvation i de flesta sammanhang. :)

Finns det något särskilt ytterfilter (fabrikat/storlek) som du skulle vilja rekommendera? Jag kan tyvärr ingenting om filter, men vill gärna lära mig.

Lösningar som kräver DIY är jag inte främmande för, även om jag aldrig har borrat i glas eller liknande, men det mest brukar ju gå att lära sig om man läser på ordentligt. Jag kommer behöva uppgradera till ett större terrarium om ett tag, och då kan det ju vara läge att titta på något sådant.

En bottentapp låter smart och jag har principiellt inget emot att byta vatten ofta. En tanke jag har haft med filter är dock att jag tror paddorna uppskattar när vattnet rör på sig lite. De lever nära strömmande vatten i det vilda och jag inbillar mig att de har börjat bada ännu oftare sedan jag skaffade det lilla filtret de har just nu.

5088
3861
Tropfrog:
Nu var det mycket länge sedan jag körde ytterfilter själva, så jag vet egentligen inte vad som finns på marknaden idag. Med min erfarenhet så är Eheim bäst, JBL bra och prisvärda samt fluval billigt skit. Men som sagt, mycket kan ha ändrats.

Jag tänkte efter lite till och kom fram till att sump kanske inte är något för dig. De flesta lösningar placeras under vattnet som skall filtreras och kräver att ingående vatten kommer från ytan. Du får ett väldigt effektivt biologiskt filter. Men eftersom skiten oftast sjunker till botten så kommer du ändå behöva städa bort all skit därifrån. Det går förstås att placera en pumpmatad sump ovanför terrariet. Nackdelarna är väl att det är svårt att bygga snyggt samt att sliten slås i bitar av pumpen innan den når filtret. Det bästa är alltid om vattnet når filtret innan det når pumpen. 

Nej, jag tror på ytterfilterl eller täta vattenbyten i ditt fall. Eftersom du planerar större i framtiden så anser jag att det bästa är att planera in en rejäl filterkammare i terrariet för nybygget och då blir ytterfilter överflödigt.

Här finns en gammal beskrivning på hur man bygger filterkammare som är minst lika aktuell idag som när den skrevs:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

När jag läser dina önskemål så verkar detta vara en bra lösning för dig. Billigt, effektivt, ger bra flöde och inbegriper lite kul DIY.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Är inte växter bästa filtrering? Då menar jag inte i vattentäkter utan enbart rotsystem som tar upp gifterna + byten för renheten. Gissningsvis billigast i längden också 

5088
3861
Tropfrog:
Sockerfar skrev:
Är inte växter bästa filtrering? Då menar jag inte i vattentäkter utan enbart rotsystem som tar upp gifterna + byten för renheten. Gissningsvis billigast i längden också 


Nja. Växter säger upp restprodukter ur vattnet mycket effektivt, absolut. Det bör dock kompletteras med biologisk filtrering om man har fiskar. Växter ersätter vattenbyten, inte filter.

När det gäller paddor som ju andas luft så vet jag inte hur mycket export av näringsämnen påverkar hälsan. I vilket fall så gällde frågan mekaniskt filter för att bli av med fasta föroreningar. För det hjälper inte växter.

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Nu var det mycket länge sedan jag körde ytterfilter själva, så jag vet egentligen inte vad som finns på marknaden idag. Med min erfarenhet så är Eheim bäst, JBL bra och prisvärda samt fluval billigt skit. Men som sagt, mycket kan ha ändrats.

Jag tänkte efter lite till och kom fram till att sump kanske inte är något för dig. De flesta lösningar placeras under vattnet som skall filtreras och kräver att ingående vatten kommer från ytan. Du får ett väldigt effektivt biologiskt filter. Men eftersom skiten oftast sjunker till botten så kommer du ändå behöva städa bort all skit därifrån. Det går förstås att placera en pumpmatad sump ovanför terrariet. Nackdelarna är väl att det är svårt att bygga snyggt samt att sliten slås i bitar av pumpen innan den når filtret. Det bästa är alltid om vattnet når filtret innan det når pumpen. 

Nej, jag tror på ytterfilterl eller täta vattenbyten i ditt fall. Eftersom du planerar större i framtiden så anser jag att det bästa är att planera in en rejäl filterkammare i terrariet för nybygget och då blir ytterfilter överflödigt.

Här finns en gammal beskrivning på hur man bygger filterkammare som är minst lika aktuell idag som när den skrevs:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

När jag läser dina önskemål så verkar detta vara en bra lösning för dig. Billigt, effektivt, ger bra flöde och inbegriper lite kul DIY.

Mvh
Magnus 


Tack för att du tagit dig tid att funderinga, det uppskattas verkligen!

Detta med filterkammare låter ju klart intressant inför ett nybygge. Om jag tolkat länken rätt så går det i princip ut på att man avdelar en bit av vattendelen med hjälp av filtermattan, som hålls på plats "av sig själv". Sedan placeras pumpen i utrymmet bakom, så att vatten sugs in genom hela mattan, för att sedan blåsas ut genom en slang som leds genom ett hål i filtret. Har jag fattat det rätt då?

Och du tror alltså att detta skulle funka även med grundare vatten än i ett akvarium? Kan man i så fall täcka den lilla "avdelningen" med något, så att paddorna inte hoppar i där pumpen sitter?

Funderar även på hur man bäst avdelar för vattendelen så att inte fukten vandrar över till resten av terrariet? Dessa paddor är ökenlevande, så de vill ha lite annorlunda miljö än t ex pilgiftsgrodor. De mår inte bra av en miljö som är fuktig rakt igenom, utan vill ha det ganska torrt och riktigt varmt i ena änden och sedan badmöjligheter och lite svalare i den andra. Men det kanske funkar i ett ganska långt terrarium? På sikt ska de få ett som är åtminstone 160 cm, eftersom de blir riktigt stora som fullvuxna.

För deras nuvarande hem låter det ju klokt med ett ytterfilter och nedgrävd balja. Jag hittade en länk där någon gjort en liknande lösning för sin oxgroda: www.frogforum.net/showthread.php/9936-Water-filter
Visst är det en sådan typ av filter som du menar?

5088
3861
Tropfrog:
Du har tolkat principen för filtarkannare. I lägre vatten kan man ha den liggande. Då kan man bygga landet ovanpå och göra den helt osynlig.

Tänk på att ju mer flöde, desto högre luftfuktighet i burken. Detsamma gäller för värmning av vattnet. Ju högre temperatur i vattnet desto högre luftfuktighet. Så om det är hälsosamt för grodorna, skulle jag nog hålla ovärmt vatten i kallaste delen.

Jo, länken du gav visar ett cannister filter. Vad vi på svenska kallar ytterfilter eller tryckfilter rent tekniskt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild