Syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
LindaH:

Hej!
Jag har precis skaffat ödla och har sedan några månader haft en hel del syrsor hemma. Jag tar hand om dem som bebisar för då mår min ödla bättre. Men ibland blir det jättekonstigt. Oftast mår de bra men ibland kommer en omgång som beter sig konstigt. De lägger sig och sprattlar på rygg och dör sen efter nån dag. Inte alla men tillräckligt många för att det ska vara konstigt.

Jag ger dem gelévatten och blandar pulvermat till dem så de får inte i sig för mycket vatten och de går inte hungriga. De står på golvvärmen i badrummet så de fryser inte. 

Vad gör jag fel? Hade de gjort så här varje gång men oftast är det inte så.

Fattar verkligen inte.

Mvh Linda


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nu är det förstås inte svar på din fråga, men mitt tips är att byta till (eller bara utöka till, varierad kost är såklart bra) att mata med dubior om du inte redan har det. Mycket mindre strul än med syrsor på alla möjliga sätt. Superenkla att föda upp, tåliga, tysta, luktar inte och smiter inte så lätt (kan varken hoppa iväg eller klättra på glas).

7
1
LindaH:
Tack för rådet! Har beställt lite smått och gott och ska komplettera i veckan. Får bli en koloni. Tar ett tag att få den i rullning men lackar ut ordentligt på syrsorna nu.

84
67
Nina_Fiji:
Hej jag har märkt det beteendet ibland oxå. Jag kom fram till att det hade med stres av att andra syrsor jagade dom. Jag skulle rekommendera att ge dom mer mat som morötter och zucchini som du sprider ut i buren, så dom inte alla äter på en plats. Dom får då all vätska dom behöver från grönsakerna. värme golvet kan vara för varmt för dom. Ha dom i stället i rumstemperatur så växer de inte för fort och dör för tidigt. Tänk oxå på mycket ventilation. Helst nätt över hella taket och en till två större håll på sidan med nätt.
för en lyckad koloni som funkar för mig. Torrt. God ventilation. Städa varje vecka. Färska grönsaker varje dag. Kalcium pulver blandat med pulver mat torr i buren. Ostört läge i rumstemperatur. Jag köper 600 st syror åt gången dom räcker i ca två månader och minimalt med döttsfall. Hoppas tipsen hjälper. 

7
1
LindaH:
Bra tips. Har trott att golvvärmen varit bra. Ska lägga till lite grönsaker också. Och då slipper jag gelén. Är skönt att slippa den :)

känns som om skäggisen är lättare än syrsorna 

tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild