Halsbandsleguan frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
Melwingustafsson:

Hejsan! Om ett tag så ska jag skaffa hem en halsbandsleguan och skulle behöva lita svar på frågor då jag inte lyckats hitta svar på de. 



1. Hur är det med underlag? Jag vet att vissa ödlor kan bli förstoppade av det, är det samma sak med halsbandleguaner?

2. Hur är det med vatten? Behöver de badad ofta eller klarar de sig utan det? Och behöver de en stor vattenskål för att kunna blötlägga sig i? 

3. Gömmor? Hur många behöver de och ska de vara utspridda?

4. Hur oft ömsar de?

5. Brumerar de? Och ska man bromera små halsbandsleguaner

6. Övrigt, finns de något med jag bör tänka på som är viktigt? Eller har jag kanske missat något som jag borde veta

Mvh: Melwin gustafsson


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej,

Kul att du vill skaffa halsbandsleguan. De är aktiva och trevliga ödlor.

1. Även om ödlor får i sig en viss del av bottensubstratet rent allmänt när de t.ex. luktar eller jagar föda, så är det generellt inget problem så länge de får i sig tillräckligt med mineraler i kosten (då det annars kan få dem att självmant äta av substratet).

2. De lever i väldigt torr miljö och behöver inte mer än en vattenskål. Ofta får de dessutom i sig tillräckligt med vätska genom födan, men en vattenskål ska ändå finnas tillgänglig.

3. Lägger du några bitar av korkbark, platta stenar m.m. så kommer de själva gräva hålor att krypa ner under. Man vill se till att det finns flera både på varma och kalla delen av terrariet så att de kan välja.

4. Beror på ålder och hur mycket de växer

5. Ja, personligen har mina gjort det direkt i terrariet när det blivit lite kallare under vinterhalvåret och de har då grävt ner sig i den svalare delen av terrariet. Det är dock osäkert om det skulle ske i ett mindre terrarie med mer jämn temperatur.

6. Upplevt att ungdjur varit väldigt känsliga för förstoppning, förmodligen mycket på grund av hur glupska de är. Så min rekommendation är att avstå ifrån mjölmask eller liknande som har hårt skal. Det är även ödlor som kan vara rätt aggressiva mot varandra när de är könsmogna så jag hade nog avrådit från att skaffa mer än en ifall man inte tänkt avla och då vara beredd på att behöva separera ödlorna utanför parningssäsong.


8
0
Melwingustafsson:
Tack så mycket för svaret:)

Undrar bara lite med om det där med vitaminer. Hur mycket utav det och kalcium ska de få, jag kommer att få hem en hyfsat ung Halsbandsleguan och undrar hur mycket de bör få som små och hur mycket de ska få som vuxna.

Mvh Melwin
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild