Allmänna frågor leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Javiercito:
Hej!

Vi har nyss skaffat en leopardgecko och allt går bra, men jag tänkte kolla lite mer som vet bara för att stilla min nyfikenhet/förstå lite mer..

Hur är synen hos en gecko? Jag inbillar mig att vår ödla inte riktigt ser sina byten om de inte rör på sig - det kan sitta en syrsa några centimeter ifrån den utan att ödlan tar dem, men så fort syrsan rör sig så hugger ödlan.
är det pga synen eller är det jaktinstinkten som gör detta kanske?

Vår gecko äter typ inga mjölmaskar - jag har inte sett honom äta en enda mask. Syrsor däremot, det gillar han.
finns det nån annan mat som man kan ha som "basmat" istället för mjölmask - alltså nåt som man kan ha som alltid ödlan kan gå och plocka från lite då och då i väntan på syrsorna?

mvh
javier

Medlem i SkHF
972
1088
NellyNiklas:

Javiercito skrev:
Hej!

Vi har nyss skaffat en leopardgecko och allt går bra, men jag tänkte kolla lite mer som vet bara för att stilla min nyfikenhet/förstå lite mer..

Hur är synen hos en gecko? Jag inbillar mig att vår ödla inte riktigt ser sina byten om de inte rör på sig - det kan sitta en syrsa några centimeter ifrån den utan att ödlan tar dem, men så fort syrsan rör sig så hugger ödlan.
är det pga synen eller är det jaktinstinkten som gör detta kanske?

Vår gecko äter typ inga mjölmaskar - jag har inte sett honom äta en enda mask. Syrsor däremot, det gillar han.
finns det nån annan mat som man kan ha som "basmat" istället för mjölmask - alltså nåt som man kan ha som alltid ödlan kan gå och plocka från lite då och då i väntan på syrsorna?

mvh
javier


välkommen!

Dubia (en art av kackerlacka) är en insekt som många ägare använder som en basföda åt sin djur. Jag själv upplever dem väldigt enkla att odla och kräver inte mycket utrustning. Men som med alla födoinsekter så är de inte bättre än maten du ger dem. Jag ger min odling det mesta som vi själva inte äter i grönsaks-, frukt- och rotfruktsväg. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild