Terrarium till Lissachatina reticulata: Stor yta eller högre?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
dront242:
Hej!
Jag tog idag över ett terrarium med två, vad jag tror är, Lissachatina reticulata. Genast uppstod optimeringsfunderingar...

Snäckorna är rätt stora, ca 8cm skal kanske (dåligt ögonmått).

Terrariet (egentligen akvariet) jag fick med är 50 x 25 cm i botten och 30 cm högt. Det är inget bra lock till terrariet, bara ett nät som varken känns speciellt "bra" eller framförallt inte ett dugg snyggt. Då hela taket är nät tänker jag att det kommer att bli svårt att hålla klimatet. 

Så, mitt alternativ är mitt befintliga Exo Terra Mini Tall som har i princip samma mått (30 x 30 x 45) men istället är högt istället för brett. Så istället för en basyta på 50 x 25 är det 30 x 30. Det har dessutom ljus och värmematta som kanske kan vara bra? Som bonus för min del är det sjukt mycket snyggare, men det ska ju inte ha en avgörande betydelse såklart.

Så mina frågor är:
1. Hur mycket yta att gräva i behöver snäckorna? Räcker det med 30 x 30?
2. Skulle de uppskatta den extra höjden i Exo Terra-terrariet som ger dem bättre möjligheter till "höghöjdsäventyr"?
3. Om det är så att det bredare men lägre terrariet egentligen har en bättre form - hur mycket skulle det ändå väga upp med ett bättre reglerat klimat som det högre terrariet kan erbjuda?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har mina in en SmartStore plastlåda, den största modellen jag hittade, tror det är 70 liter. I den har jag 10-15cm substrat som de ibland gräver ner sig i.


3
4
JiaK:
Just nu är de ju rätt små,  men de kommer ju behöva större i framtiden.

Jag har lärt mig typ 3L per cm skal och har det som riktlinje i huvudet med tanken att det är absolut minimått så gärna större. Så jag tänker numer att bottenytan är viktigare än höjd även om just jag vill ha lite höjd också.

Men en större plastlåda fungerar ju utmärkt det också medan de växer till sig, så får man uppgradera med större bolåda allteftersom de växer.

Jag har också terrarie jag tänkt använda, men rent praktiskt är akvarie oftast bättre eftersom det har större botten yta. Våra 2 vuxna bor i ett akvarie som är 90 eller 95 cm långt, 40 brett och 40 högt, hade gärna haft 50 högt för att kunna ha mer växter. Våra snäckor är ca 17 cm i skallängd och substratet ca 20 cm djupt, så de kan gräva ner sig helt om de vill.


3L×8cm skal= 24L 24×2st= 48L

50×25×30cm=37,5 L
30×30×45cm= 40,5 L

Så bägge två bolådorna är redan för små för snäckorna tänker jag. Jag hade nog åkt och köpt en plastlåda på minst 50L gärna 70L och försökt hitta en med så stor bottenyta som möjligt.  Substratet behöver ju vara minst 10 cm djupt, gärna mer, små snäckor verkar falla en del ibland så höjd känns inte riktigt lika viktigt som själva storleken på botten ytan, är lådan hög så kan man ju fylla på med mer bottensubstrat så att fallhöjden minskar.

Värmemattan borde gå att få bort. Jag har själv tagit bort en idag från botten av ett terrarie med hjälp av spackelspadar i olika storlek och en portion tålamod och mattan funkade eftetåt så. Bara man liksom inte viker den så borde det funka.

17
8
Emma81:
Absolut mer yta än höjd! När de blir stora blir skalen tunga och de riskerar att skada sig när de faller. För fall händer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild