Terrarium (inspektion)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Neiko:

Hej hej! Jag har äntligen skaffat mig en Kungssnok. Men jag är väldigt osäker av mig därför vill jag gärna ha råd eller en konfirmation att terrariumet duger åt den lille, 

Mina lampor är skruvade och ligger på 12 watt , jag har ingen värmematta under. Botten är sand blandat med lite torv mer ska i dock! gärna tips om hur mycket. 

Några funderingar skriv! Han är drygt 6 månader. 

Mvh Neiko! 


488
203
David:

Vad är det för en kungssnok? Kalifornisk? 

Du behöver ju ha en varmare del och en svalare, antingen med hjälp av värmematta eller nån spotlight. Hur varmt du får i terrariet måste du ju mäta med termometer. 

 


5
0
Neiko:

David: Yes det är en kalifornisk, för tillfället har jag en liten spotlight lampa men behöver något ordentligt , vad rekommenderas. Spotlight eller värmematta? 


733
295
markusbabs:

Ser ut som att en värmematta skulle sitta fint under det där terrariet, Tänk på att ha ett litet mellanrum mellan mattan och glaset då det annars kan spricka.
Terrariet bör även stå på någonting så att det kommer upp från golvet en bit då det lätt kan bli kallt och dragigt om det står på golvet. Även elementet i bakrunden kan ändra terrariets temperatur.

Fast det kanske inte ska stå på golvet senare heller?

Att täcka för bakrunden och kanske en sidovägg skulle inte skada, Det kan få ormen att känna sig tryggare med mindre insyn.

Lycka till.


5
0
Neiko:

markusbabs: Blir en värmematta då, terrariet ska upp på en bänk jag håller på att göra på jobbet. Bakgrund var inget jag hade grunnat på men det ska jag lösa. Spelar det någon roll vad det är för bakgrund ska det passa in med omgivningen i terrariet, vill att han ska trivas så bra som möjligt! ^^ 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Typ av bakgrund är inte så noga, det finns bakgrundsplansher om man vill göra det enkelt.

In med en barkbit eller en platt sten så den får minst två ställen att gömma sig under. Ett på kalla, ett på varma sidan.

Spotlight funkar lika bra om man inte har en matta och ger dessutom ljus.

 


5
0
Neiko:

Jimmy: Okay då börjar jag få ett hum om hur jag ska göra! Annan fråga är ska jag lägga i mycket torv så han kan gräva ner sig en bit under det ? 


953
1840
peter54:

Terrariet behöver mycket mer inredning för att ormen ska kunna känna sig trygg att röra sig i det. Som det ser ut nu är det alldeles för "tomt". Värmematta skulle jag definitivt rekommendera, inte spotlight, den skulle inte göra någon större nytta för ett nattaktivt djur som en kalifornisk kungssnok.

Följande behöver du:

• Bakgrundstapet, finns med ökenmotiv som passar arten, täck både baksida och gavlar.

• Minst två gömslen som täcker ormen helt så att den känner sig trygg i dem. Ett över värmemattan och ett i andra änden.

• Fuktbox med fuktig sphagnum (vitmossa, köps vanligen i vaccumtorkat skick)

• Inredningdetaljer som grenar och stenar, mycket mer än vad som finns där nu

• Belysningen till en nattaktiv orm är egentligen meningslös, så lampan är till för dig och kan därför utgöras av exempelvis en enkel lågenergilampa 10 watt.

• Kalifornisk kungssnok är inget tropiskt djur och behöver inte någon hög värme, mellan 22 och 30 grader. Värmemattan kan därför vara ganska liten och förhållandevis svag, en 7-Wattsmatta räcker, placeras i ett av de bakre hörnen. Normalt sett spräcker inte en 7-wattsmatta bottenglaset, men man kan ändå endera gröpa ur lite ur frigolitplattan som terrariet ska stå på för att få lite mellanrum mellan matta och glas, alternativt reglera mattan med en dimmer eller en termostat.

Här är ett exempel på hur jag inreder ett terrarium till en kalifornisk kungssnok.

 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Jag håller inte med Peter, väljer man spotlight har man naturligtvis ett gömställe som en sten eller en kruka el dylikt rakt under lampan så den kan "sola" under skydd.

Just för att den Kaliforniska Kungssnoken inte är ett tropiskt djur och tempen sjunker på natten så tycker jag en spotlight är utmärkt. Har man värmematta så bör den stängas av under minst 8 timmar på natten.

En spot ger lätt 30-35 grader på solplatsen (kan styras med dimmer eller wattantal på lampan), och ger en naturlig dygnscykel med varma, soliga & torra dagar, och lite svalare nätter. Stort + för att den dessutom lyser upp terrariet.

Självklart går det att använda matta om man vill, men motiveringarna som presenterats för att helt utesluta en spotlampa tycker jag inte håller måttet. Valet är fritt!


5
0
Neiko:

Goddag mina herrar! Nu har jag inskaffat både spotlight och värmematta samt 2 uv lampor, jag vet att dem är natt aktiva men kändes rätt att han fick lite uv strålning o ligga o steka efter maten. dock tar jag nog användning av värmemattan pga att det blir smidigare med den bänk jag håller på att bygga till han. 

Har någon ett tips på en bra sida man kan införskaffa tapet samt lite rolig inredning.

Ps: Tack för alla tips jag har fått uppskattas starkt skönt att veta att det finns kunnigt folk som hjälper till om man har några funderingar.

Lägger upp bild på terrariet så fort jag har fått bänk samt tapet inredning så får ni kika och se om de är något mer som skulle passa in!  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild