Ögonfransgecko, andas tungt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
4
Olivens_Djur:

Hej!

Jag adopterade hyfsat nyligen en ögonfransgecko. Han ser frisk och pigg ut. Beter sig som han ska och är nyfiken i en strut. Han har fått ett nytt rent bioaktivt terrarium då han gamla inte var särkilt rent. 

När man sträcker fram fingret med lite mat så äter han gärna och värkar inte över rädd för hantering men fortfarande lite sprallig. Förra ägaren berätta att han aldrig blivit riktigt hanterad och är sprallig av sig. 

Allt är som det ska men det ända är att jag ofta ser att han andas tungt. Ibland inte allt med ibland kommer det plösligt. Hans beteende är perfekt som det ska men andningen är tung. Med detta menar jag att bröstkorgen rör sig tydligt.

Jag antar att det är stress men han värkar väldigt lugn förövrigt och har många friskhets tecken. Hur mycket jag än letar så hittar jag ingen som riktigt svarar på det. Bara att det har med stress att göra men hans kroppsspråk visar inte på stress. 

Bara smått orolig. Denna videon var den ända jag hittade som visade exakt hur det ser ut. Tycker bara jag inte ser det på andra ögonfransgeckos...

youtube.com/shorts/eEjSjdOlgIU?feature=share

Mvh/ Olivia 


Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
De gör ofta så vid hantering.

18
4
Olivens_Djur:

Jimmy skrev:
De gör ofta så vid hantering.


Tack för ditt svar! Bör jag då undvika att hantera eller är detta något de alltid kommer göra? 


Mvh/ Olivia


Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Det är inget som den kommer sluta att göra. Det är en inbyggd reflex som väldigt många herptiler har (blåsa upp sig, göra sig stor) när de känner ett hot.

Skulle djuret inte stressa av utan bli stirrigt får man kanske avbryta hanteringen vid det tillfället.

 Men som jag tolkar det är det inget medicinskt besvär den har utab bara normalt beteende 

5061
3824
Tropfrog:
Jag måste erkänna att jag inte förstår detta. Djuret blir stressat av att bli hanterat, den är jag med på. Att det är naturligt likaså. Men hur man än ser på det så är stress inte bra för något djur. Varför då helt enkelt sluta att hantera den? För vems skull sker hanteringen? Jag har inte hanterat något av mina djur sedan de första kom för fem år sedan, ser ingen anledning. 

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:

Tropfrog du har kanske missat ett "inte"?
Annars så låter det som du inte skulle avbryta en stressande hantering

Personligen så ser jag inget konstigt med att folk hanterar sina djur. Hantering kan vara stressande för djuret, men det är inte säkert det alltid är så. Sen kan ju hantering vara rent nödvändigt för djurets hälsa tex för att avlägsna ett öms eller undersöka något annat närmare.




Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Tropfrog skrev:
Jag måste erkänna att jag inte förstår detta. Djuret blir stressat av att bli hanterat, den är jag med på. Att det är naturligt likaså. Men hur man än ser på det så är stress inte bra för något djur. Varför då helt enkelt sluta att hantera den? För vems skull sker hanteringen? Jag har inte hanterat något av mina djur sedan de första kom för fem år sedan, ser ingen anledning. 

Mvh
Magnus 

5061
3824
Tropfrog:
Korrekt. Det skall givetvis vara. "Varför då inte helt enkelt sluta hantera den?" Tack för hjälpen!

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild