lampor med gu10 anslutning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

209
109
Norrby89:
Satt och funderade lite om vi ska göra om till ena boan där hemma och tanken slog mig om UV samt värme lampor finns med GU10 anslutning? försökte googla lite fort men det som väl fanns va såklart begränsat till USA..

så har någon här koll om det finns att få tag i inom EU ? 

302
254
Bowery:
Jag är absolut ingen lampexpert men genom åren vad jag kan minnas har jag nog inte sett en kombinerad GU10 (värme/UV). 

209
109
Norrby89:
Bowery skrev:
Jag är absolut ingen lampexpert men genom åren vad jag kan minnas har jag nog inte sett en kombinerad GU10 (värme/UV). 


Behhöver inte specifikt va värme/uv i samma, funkar fint även med bara värme eller bara uv. Just värme har jag hittat 50/75 watt halogen men uv verkar va lite klurigare =/

Medlem i SkHF
73
37
Kenneth58:
Finns gu10 till e27 omvandlare, om du måste använda gu10

209
109
Norrby89:
Kenneth58 skrev:
Finns gu10 till e27 omvandlare, om du måste använda gu10

Är inte själva anslutningen utan armaturen där lampan sitter som jag vill använda.

Dvs formen på lampan som måste va enligt gu10

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Gu10 är ingen lampform utan en infästningsstandard. Finns lampor med olika diameter med gu10 infästning. 

209
109
Norrby89:
hansh skrev:
Gu10 är ingen lampform utan en infästningsstandard. Finns lampor med olika diameter med gu10 infästning. 


självklart är det så men merparten av gu10 lapor är av samma storlek så även du förstår vad jag syftar på eller hur ? 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Norrby89 skrev:

Är inte själva anslutningen utan armaturen där lampan sitter som jag vill använda.

Dvs formen på lampan som måste va enligt gu10



Och därför kan man använda en adapter om du vill använda armaturen till en lampa med E27 sockel.

ledmegastore.se/gu10-led/4458-gu10-till-e27-adapter.html?gclid=Cj0KCQjw-fmZBhDtARIsAH6H8qg-hF9NX_ocrYGWoaP40A1m5BxkwY5XG3PDB_N6erPnpfBbVTtdeC8aAialEALw_wcB

Jag har inte heller sett några UV-lampor som har GU10-koppling.

5099
3873
Tropfrog:
Jag är väl ingen lampextert heller. Men alla gu10 lampor jag sett är led lampor. Jag tänker att det är en standard för led? Sist jag kollade var led lampor med uv inom de frekvenserna som reptiler behöver typ i 100.000 kr klassen. Det möjligt att tekniken utvecklats under det året som gått sedan dess. Men att det skulle vara nere på vår prisnivå och anpassat för gu10 är inte troligt. Att köra med adapter är nog den enda lösningen om den nu är godkänd i Sverige.

Mvh
Magnus 

167
163
Imori:
Har nu inget med gu10 att göra men; UVB LEDs på e27 fanns att köpa på senaste Stockholmsmässan av Stockholm Reptile och pangdubia.se säljer liknande under namnet Terrario Reptile för 320-350:-/st. Verkar dock bara ha en styrka i lager.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild