Tillskott

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Jag anar att jag förmodligen inte kommer få något svar men jag måste få vädra mig.
Det är såhär att jag äger 2 leopardgeckos och en skäggagam.
Leosarna ska få UVB men har det inte nu men skäggiges har givetvis UVB.

Jag har såklart googlat på skötselråd och specifika saker som tillskott (Calcium, D3 & multivitamin) men mår genuint illa av hela röran.
Jag har googlat på skäggagam & leopardgeckosar såklart både innan och efter ankomst men får inga vettiga svar som stämmer in på varken den ena och den andra..
Det känns så frustrerande att jag inte är 100 och kan stå upp för en metod, jag vill verkligen dem väl men känner en jätte stor press och skuld. 

Jag är villig för förbättringar och råd iom alla andra trådar jag skapat & inte fått svar på angående detta med tillskott & scheman. Jag tar emot all input och hoppas jag får napp denna gång
Tack:/

Mvh Maja


5061
3826
Tropfrog:
Jag tror inte att detta handlar om tillskott i sig utan om personlig osäkerhet. Det har till och med gått så långt att du startar en ny tråd som helt saknar konkreta frågeställningar.

Jag skulle titta på EN person som verkar ha friska och fina djur och kopiera vad den personen gör. Det gjorde jag när jag skaffade mina djur och har inte varit orolig en enda gång på snart 5 år.

Har dock inte djuren som du har, så jag lämnar specifika tips till de som har.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Maaajaa skrev:
Jag anar att jag förmodligen inte kommer få något svar men jag måste få vädra mig.
Det är såhär att jag äger 2 leopardgeckos och en skäggagam.
Leosarna ska få UVB men har det inte nu men skäggiges har givetvis UVB.

Jag har såklart googlat på skötselråd och specifika saker som tillskott (Calcium, D3 & multivitamin) men mår genuint illa av hela röran.
Jag har googlat på skäggagam & leopardgeckosar såklart både innan och efter ankomst men får inga vettiga svar som stämmer in på varken den ena och den andra..
Det känns så frustrerande att jag inte är 100 och kan stå upp för en metod, jag vill verkligen dem väl men känner en jätte stor press och skuld. 

Jag är villig för förbättringar och råd iom alla andra trådar jag skapat & inte fått svar på angående detta med tillskott & scheman. Jag tar emot all input och hoppas jag får napp denna gång
Tack:/

Mvh Maja



Jag kan inte heller utläsa någon konkret fråga och det blir svårt att ge någon bra och hjälpsam respons. 
Ta det lugnt, ta ett djupt andetag och lugna sinnet.

Ta det från början och en sak i taget.

Vad kan vi hjälpa dig med? Du nämnde Calcium, D3 och vitaminer?


169
38
Maaajaa:
Oj, jag ber så mycket om ursäkt för otydligheten. Jag känner mig bara misslycksf
NellyNiklas skrev:


Jag kan inte heller utläsa någon konkret fråga och det blir svårt att ge någon bra och hjälpsam respons. 
Ta det lugnt, ta ett djupt andetag och lugna sinnet.

Ta det från början och en sak i taget.

Vad kan vi hjälpa dig med? Du nämnde Calcium, D3 och vitaminer?


Jag ursäktar så mycket för otydligheten, situationen får mig bara att känna misslyckan och att skriva i all hast.

Frågorna lyder hur andra tar sig ann tillskotten och tillskotts sheman för skäggagam, leopardgeckos utan uv men även med uvb. Hur fördelar man multivitaminen, calciumet och D3:n i veckan för arterna? Jag vill såklart inte överdosera eller underdosera.

Eftersom jag redan försökt få svar så länge i omgångar men inte lyckats så känner jag verkligen pressen även om jag gjort mitt yttersta.. 



Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Maaajaa skrev:
Oj, jag ber så mycket om ursäkt för otydligheten. Jag känner mig bara misslycksf
Jag ursäktar så mycket för otydligheten, situationen får mig bara att känna misslyckan och att skriva i all hast.

Frågorna lyder hur andra tar sig ann tillskotten och tillskotts sheman för skäggagam, leopardgeckos utan uv men även med uvb. Hur fördelar man multivitaminen, calciumet och D3:n i veckan för arterna? Jag vill såklart inte överdosera eller underdosera.

Eftersom jag redan försökt få svar så länge i omgångar men inte lyckats så känner jag verkligen pressen även om jag gjort mitt yttersta.. 




Ödlorna ska ha sitt insektsfoder (syrsor, kackerlackor etc) omskakade i pulver vid varje matning. Jag löste detta genom att använda 2 engångsglas från Ica, typ 50cl. Det ena glaset gjorde jag en massa små hål i botten. Det andra lät jag förbli "ohålat".

Glaset med hålen lade jag i glaset utan hål. Insekter placerade jag i det hålade glaset. Därefter hällde jag i en liten tesked calcium/D3 pulver och en liten tesked vitaminpulver. Den skaka om lite. Det pulver som inte fastnar, trillar ner i andra glaset, redo att användas igen. 

Hoppas detta var till någon hjälp. 

I övrigt förespråkar jag UVB, både för ödlor och ormar. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild