Phelsuma Grandis *Belysning&Ventilation*

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

444
153
jpson67:
Kan ni som har Phelsuma grandis visa hur ni löst det med dagsbelysningen och solplatsen behöver lite inspiration och gärna lite bilder på eran burkar, själv har jag en burk på 100x60x120 BxDxH och som jag ska inreda för denna art, samt hur ser eran ventilation ut?

444
153
jpson67:
Ingen som har lite inputt ?

165
93
Sockerfar:
Har du kikat på skötselråd om det står något om terrarie där?

444
153
jpson67:
Det står bara fakta inte hur det placerat och man ser inte riktigt hur, skulle vilja ser hur en del ägare har byggt upp sina burkar. Mest för att få inspiration till min egna burk

68
17
shpongel:
jag tycker exoterras 90 höga burkar är nästan optimala för phelsuma. lagom luftgenomströmning. har mkt aroider som gillar fukt & att klättra och  geckosarna som vill ha torrt om tassarna. "regnar" morgon & kväll.  iom att hela taket är av nät så håller jag runt 70-95 % fukt på marken och under eftermiddan 50-70% upptill. och på nättaket har jag uv-rör och LED-belysning. på en repti-zoo-burk har jag behövt lägga på en glasskiva för att behålla kvar lagom fukt.  jag skulle aldrig våga ha lampor inne i en burk med daggeckos, då de knatar runt å undersöker allt. 

444
153
jpson67:
Va inne hos Zoodjur i borås och där hade dom ExoTerra stora burk men 5995kr är extremt överprisat, ska försöka inreda min burk på bästa sätt och köpa inredningen på mässor

68
17
shpongel:
jpson67 skrev:
Va inne hos Zoodjur i borås och där hade dom ExoTerra stora burk men 5995kr är extremt överprisat, ska försöka inreda min burk på bästa sätt och köpa inredningen på mässor

oj, det lät saftigt. brukar finnas begagnade för 2-3 papp att hitta. 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Gällande just terrarium så har jag hört på flera håll att det är svårt att få hem dessa. I mitt fall sökte jag ett 120x45x60 ReptiZoo men överallt var det närmare ett halvårs väntetid. Oklart varför, men det skulle kunna vara en pandemieffekt. Därmed sticker priserna i höjden på det som finns kvar antar jag. Tillgång - Efterfrågan 

Angående ventilationen och belysning. Jag personligen hade gillat att addera ventilation i taket, (om det inte redan finns. Det är svårt att se i bilden) men det är möjligt att de två övre som redan finns på baksidan räcker. 

Däremot hade jag sågat upp ett hål i taket för en T5. Jag hade monterat ett nät för hålet och haft T5 röret (med armatur) liggandes på nätet. Nätet (beroende på maskor och täthet) kommer filtrera ner UV strålningen ett par gånger, kanske 30-50, vilket kan vara till fördel. Därefter så kan du planera in ett lämpligt avstånd till solplatsen, med lämpligt UV Index. Värmelampor kan du kanske placera inuti terrariet, under taket och skärma av dessa så djuren inte bränner sig. Alternativt så kan du göra ytterligare hål för dessa i taket och ha dem liggandes/hängandes ovanpå.

Mvh
Niklas


444
153
jpson67:
Har byggt ihop 2 burkar till en som bilden visar den får duga.

444
153
jpson67:
Zoodjur har ett terrarium väldigt lika Exoterra som heter Komodo som va 60x45x90 BxDxH för halva priset av exoterras
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild