Hjälp! Ödlan har fått ”märkliga utväxter”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

3
0
Pussel:
Jag vaktar en halsbandsödla som plötsligt fått utväxt eller vad det nu är? Insida lår och bakåt rumpan på båda sidorna. Han äter och rör sig och ter sig opåverkad.
Någon här som vet vad det kan vara?

5088
3861
Tropfrog:
Jag tycker att du skall börja med att kontakta ägaren. Troligtvis är det bästa om du eller ägaren tar ödlan till veterinären.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Pussel skrev:
Jag vaktar en halsbandsödla som plötsligt fått utväxt eller vad det nu är? Insida lår och bakåt rumpan på båda sidorna. Han äter och rör sig och ter sig opåverkad.
Någon här som vet vad det kan vara?


En bild säger mer än tusen ord som dom brukar säga .. 

 

Hur länge har du tagit hand om den ?? såna saker sker inte över en natt .  

 

Håller med Magnus kontakta ägaren. och ta det därifrån.  


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Pussel skrev:
Jag vaktar en halsbandsödla som plötsligt fått utväxt eller vad det nu är? Insida lår och bakåt rumpan på båda sidorna. Han äter och rör sig och ter sig opåverkad.
Någon här som vet vad det kan vara?


Nu är det här en grov gissning då jag inte sett bild på ödlan i fråga. Men är det som band med porer såkallade "femoralporer" har majoriteten av leguaner och agamer dessa(kanske alla ödlor?). Dom uppkommer dock inte snabbt, som jag tolkar av ditt inlägg? Är det dessa du menar så har alla friska könsmogna djur såna. Som sagt bara en väldig gissning då jag inte vet ett skvatt om djuret vi pratar om, inte ens vad det är för art : ) bara att det är en ödla med någon typ av halsband. Gissar även här på halsbandsleguan. Men vetenskapliga namn är alltid bättre än svenska missvisande handelsnamn, bara ett tips för framtida frågor. 

3
0
Pussel:
Ägaren var såklart den första jag hörde av mig till! Det verkar som att han tappar dem varteftesom så vi avvaktar med att gå till vetrinären tycker ägaren.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Sökte lite och fan nedan källa med följande utklipp.


"Preventing Impactions
The key to caring for reptiles is in providing proper husbandry. The more natural an environment, the better off your reptile will be. Humidity and temperatures should be as recommended for the species of reptile you have, water baths should be provided for soaking, and rocks or tree branches and logs should be in the enclosure to help your reptile shed and rub out pore secretions. Also, make sure your enclosure and water are clean to decrease the likelihood of bacterial contamination.​​​"

www.thesprucepets.com/femoral-pores-1239376


3
0
Pussel:

Jonas_ skrev:


Nu är det här en grov gissning då jag inte sett bild på ödlan i fråga. Men är det som band med porer såkallade "femoralporer" har majoriteten av leguaner och agamer dessa(kanske alla ödlor?). Dom uppkommer dock inte snabbt, som jag tolkar av ditt inlägg? Är det dessa du menar så har alla friska könsmogna djur såna. Som sagt bara en väldig gissning då jag inte vet ett skvatt om djuret vi pratar om, inte ens vad det är för art : ) bara att det är en ödla med någon typ av halsband. Gissar även här på halsbandsleguan. Men vetenskapliga namn är alltid bättre än svenska missvisande handelsnamn, bara ett tips för framtida frågor. 


Det finns bilder på ödlan och dess utväxter i mitt album.


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Pussel skrev:


 

Det finns bilder på ödlan och dess utväxter i mitt album.



Vill inte göra någon orolig i onödan.. Men det där såg inte alls bra ut : /
Nu är mitt råd att åtminstone kontakta (reptilkunnig) veterinär, går ibland att få hjälp över telefonen och bra bilder. Eller att fysiskt besöka en, vilket är det bästa alternativet enligt mig. 

Många gånger när reptiler blir sjuka är det miljön eller maten det är fel på. Generellt sagt. Kan såklart inte säga exakt vad din ödla drabbats av eller vad orsaken är. Men någon med mer kunskap bör absolut titta på ödlan, sådär ska det inte se ut. 

Hoppas det löser sig. Tyvärr visar inte reptiler om dom har ont, riktigt tuffa djur på gott och ont. 

Mvh Jonas 

5088
3861
Tropfrog:
Auch!! Om du själv hade såna varbölder i skrevet. Skulle du gå till läkaren eller avvakta? Självklart skall ni uppsöka veterinären nu meddetsamma allt annat vore djurplågeri.

Mvh
Magnus 

16
9
Ann80:
någon som är kunnig kanske vet bättre, men ser det inte ut som att det är poorerna som varit igentäppt aldeles för länge? ser även ut som det är öms kvar där.
Jag skulle lägga honom i bad och försitktigt se om det lossnar, sedan ta honom till veterinär efter det.


För det ska ju inte bara avaktas och se om det försvinner av sig själv....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild