Orm i frysen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
0
svilenius:

Jag blev erbjuden en majsorm idag för att ägarna inte ville ha kvar den, och ifall jag inte skulle ta den skulle den hamna i frysen. 

Jag vet inte hur det är med det där, men får man verkligen avliva ormar (övriga djur) på det sättet?


269
60
Jonas:

en avlivning ska vara snabb och smärtfri. det där är tortyr. så även om man inte får göra det så är det fel vilket fall som helst.

 


47
0
svilenius:

Jag tycker också det är fel.. 

Det är så synd att jag inte vet vilka ägarna är, det var en kompis som frågade åt dem.. skulle iaf vilja prata med dem! 


Medlem i SHF
4003
5033
Jonas_:

Det är fel och olagligt. 

Att stoppa en levande orm i frysen är djurplågeri! Det kan ta timmar innan den förlorar medvetandet, vilket kan liknas vid tortyr mer än avlivning..

Men är det en kompis till dig borde det inte vara svårt att få reda på vilka som äger ormen :)

Som Jonas skrev ska en avlivning gå snabbt. 

Hoppas det löser sig på bästa vis!

 


47
0
svilenius:

Han är ingen nära vän till mig, och jag tror inte att han tänker tala om vilka ägarna är. Men får jag reda på vilka de är så ska jag prata med dem.


51
8
Rochkan:

Fluffis länkade detta i en annan tråd ang avlivning 
"www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Kolla på sidan 23 och framåt."

 


1662
779
fluffis:

Är du säker på att ormen skulle avlivas genom att frysas? När du säger "hamna i frysen" så låter det som om det lika gärna kunde gälla att den skulle förvaras där efter avlivning.


218
47
asus:

hade ju tagit emot ormen och skitit i vilka de var bara för ormens bästa..


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Jag är inne lite på samma som fluffis, men skulle det vara så att dem menar avlivning genom frysen så informera att det är fel.
Många tror fortfarande att det är en godkänd och skonsam avlivning.


47
0
svilenius:

Jag vet som sagt inte vilka ägarna är och det kan vara så att de tänker förvara den i frysen efter avlivning. Ifall att så informerade jag iaf han som kontaktade mig att man inte får avliva genom att frysa ner.. 

Hade väldigt gärna tagit emot ormen, men har verkligen ingen plats :(

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild