Bufo alvarius bottenmaterial?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
3
Perfektion:
Tjena! Jag har skaffat mig två stycken små bufo alvarius och undrar vilket bottenmaterial som är bäst. 

Tänker att en blandning med www.cyberzoo.se/sv/articles/1.56.17888/exo-terra-stone-desert-bahariya-black-10-kg?country=SE&gclid=Cj0KCQjw94WZBhDtARIsAKxWG-9v7iWkTt7XgejGXKt8ATV0oO2w-uI9cfjZsKHJx00vdufKlUWdH6AaAlvcEALw_wcB
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.19172/habistat-vermiculite-fin-bottensubstrat-5-l
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18568/habistat-coir-bottensubstrat-10-liter

Och blanda alla tre tillsammans. 
Nästa fråga, vissa säger att det behövs UVB lampa och vissa säger att det inte behövs.

Mvh 

5099
3873
Tropfrog:
Jag brukar tolka det som att uv inte behövs när det finns delade meningar om det. Djur som verkligen behöver uvb dör ju utan, då finns det sällan någon som hävdar att de inte behöver det. Sen kan det absolut vara fördel med uv för djuren ändå. Vissa amfibier kan få allvarliga skador av för mycket uv, så det är bra att ha med i tankarna.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Hej Perfektion!

Jag tror vi har fått småttingar från samma kull. :) Hoppas dina mår fint!

Jag hade precis som du funderingar kring UVB när jag inredde vårt terrarium, och jag hittade väldigt mycket bra info i den här facebookgruppen: www.facebook.com/groups/ReptileLighting

Mycket av det som skrivs där är på ganska avancerad nivå, men som jag förstår det lutar konsensus inom forskningen mer och mer åt att alla reptiler och amfibier mår bra av UVB. (Sedan ska Alvarius naturligtvis inte alls ha lika kraftig bestrålning som t ex en ökenlevande ödla.) Har man inte UVB är det också extra viktigt att de får ett bra vitamin D-tillskott.

Hur som helst, vill man köra på UVB har jag sett att många rekommenderar den här till arter med samma behov som Alvarius:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18592/arcadia-shadedweller-pro-t5-7-uvb-8-w

Själv hade jag redan köpt en annan armatur när jag började researcha, så jag har en av ExoTerras lampor istället, men kommer nog att byta till Arcadia så småningom.

När det gäller substrat körde jag på detta:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18580/arcadia-earth-mix-arid-10-liter-bottensubstrat?q=Arcadia%20Earth%20Mix%20Arid%20-%2010%20Liter%20-%20Bottensubstrat

Mängden jag köpte räckte inte riktigt, så då blandade jag med lite sand och kokosfiber. Mina verkar trivas bra i detta och har grävt sig små gångar där de kryper ner ibland. :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul med fler padd-intresserade!

Angående bottensubstratet så har jag nog inte hört så många som använder just vermiculiten i bottensubstratet för paddor, men då det håller fukt kanske det kan vara vettigt. Hursom så kan det vara bra att du göra blandningen så att du t.ex. har mer sandigt på torrare delen av terrariet och mer kokosfibrer på fuktigare delen. 
Problemet som många gör när de skaffar paddor är att de tror att det ska vara alldeles för blött i terrariet, när det i själva verket alltid bör finnas torrare delar för paddorna att sitta. Jag har själv inte sett I.alvarius i det vilda, men som jag förstått det så lever de ofta nära vattendrag så en större vattenskål är att föredra. 

När det kommer till UVB så finns det vissa studier som visar en negativ effekt av UVB, framförallt för groddjur i larvstadie.
(Se t.ex. academic.oup.com/conphys/article-pdf/4/1/cow037/10006196/cow037.pdf)

Det är dock som jag förstått det när det är relativt höga nivåer. Samtidigt finns det många studier som visar på väldigt stora positiva effekter av UVB, vilket åtminstone får mig till att tycka att "lagom är bäst". Att använda lampor och/eller lysrör med UVB bör därför vara bra och hjälper till att hålla dina paddor friska så länge ljuset inte är för starkt och är på ett rimligt avstånd.
Ser man dessutom till att det finns gott om gömställen, så kan paddorna själva välja om de vill få i sig utav det eller ej.


61
33
bufo_bufo:
Tack för intressant info, Anders!

Jag har gjort som du beskriver och har en del torrare, där det också är varmare och mer belysning, och en del fuktigare (där badet står) som också blir lite svalare. Jag har dock märkt att mina småttingar tillbringar mycket tid i badet och betydligt mindre tid där det är torrare, men det kanske ändrar sig så småningom.

@Perfektion: Måste också tipsa dig om ett litet filter som jag köpte till badet:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.313.6920/eheim-mini-flat-terrariefilter-300lh
Jag läste någonstans att de gillar cirkulation på vattnet, och det blir inte heller sunkigt lika fort som stillastående vatten.
Nu fattar jag inte hur man lägger in bilder här, men pumpen sitter i alla fall i botten på en lite djupare glasform som jag grävt ner en bit i substratet, och så har jag lagt i stenar så att paddorna ska kunna sitta och bada på lagom höjd. Mysigt med lite porlande vatten också! :)

2
3
Perfektion:
bufo_bufo skrev:
Hej Perfektion!

Jag tror vi har fått småttingar från samma kull. :) Hoppas dina mår fint!

Jag hade precis som du funderingar kring UVB när jag inredde vårt terrarium, och jag hittade väldigt mycket bra info i den här facebookgruppen: www.facebook.com/groups/ReptileLighting

Mycket av det som skrivs där är på ganska avancerad nivå, men som jag förstår det lutar konsensus inom forskningen mer och mer åt att alla reptiler och amfibier mår bra av UVB. (Sedan ska Alvarius naturligtvis inte alls ha lika kraftig bestrålning som t ex en ökenlevande ödla.) Har man inte UVB är det också extra viktigt att de får ett bra vitamin D-tillskott.

Hur som helst, vill man köra på UVB har jag sett att många rekommenderar den här till arter med samma behov som Alvarius:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18592/arcadia-shadedweller-pro-t5-7-uvb-8-w

Själv hade jag redan köpt en annan armatur när jag började researcha, så jag har en av ExoTerras lampor istället, men kommer nog att byta till Arcadia så småningom.

När det gäller substrat körde jag på detta:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18580/arcadia-earth-mix-arid-10-liter-bottensubstrat?q=Arcadia%20Earth%20Mix%20Arid%20-%2010%20Liter%20-%20Bottensubstrat

Mängden jag köpte räckte inte riktigt, så då blandade jag med lite sand och kokosfiber. Mina verkar trivas bra i detta och har grävt sig små gångar där de kryper ner ibland. :)


Vet du om Arcadia lysrör passar till exo terra compact? 
Funderar på att köpa en sån armatur men att använda mig av Arcadia lampor istället. 

Superkul att fler har fått sina små bebisar ????

61
33
bufo_bufo:
Perfektion skrev:


Vet du om Arcadia lysrör passar till exo terra compact? 
Funderar på att köpa en sån armatur men att använda mig av Arcadia lampor istället. 

Superkul att fler har fått sina små bebisar ????


Nej, lysrören kräver lysrörsarmatur, däremot ska deras lysrörslampor passa i Exo terras armatur, t ex dessa:

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18598/arcadia-d3-compact-e27-7-uvb-23-w
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18602/arcadia-d3-compact-e27-12-uvb-23-w
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild