Vilken art av salamander?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
89
kycklingen:
Hittade denna salamander på tomten nu ikväll, kan väldigt lite om salamandrar så undrar vad det är för någon, den var väldigt liten.


5061
3824
Tropfrog:
Nu kan jag väl knappast kalla mig expert på salamandrar och jag surfar på liten skärm med närsynta ögon. Men är du verkligen säker på att det är en salamander. Ser ut som en ödla för mig. Miljön du hittade den i tyder på detsamma. En salamander torkar ut väldigt snabbt på torra betongplattor och ger sig förmodligen inte ut på dem.

Jag gissar på skogsödla.förekomst och täckning stämmer.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Tropfrog skrev:
Nu kan jag väl knappast kalla mig expert på salamandrar och jag surfar på liten skärm med närsynta ögon. Men är du verkligen säker på att det är en salamander. Ser ut som en ödla för mig. Miljön du hittade den i tyder på detsamma. En salamander torkar ut väldigt snabbt på torra betongplattor och ger sig förmodligen inte ut på dem.

Jag gissar på skogsödla.förekomst och täckning stämmer.

Mvh
Magnus 


Sätt på dig brillorna ;) det är en salamander. Annars bör jag kanske själv fundera på att skaffa glasögon haha :D . 

 

Vad det är för sorts salamander vet jag ej dock :) . Det får någon annan svara på . 


213
323
MartinJ:
kycklingen skrev:
Hittade denna salamander på tomten nu ikväll, kan väldigt lite om salamandrar så undrar vad det är för någon, den var väldigt liten.


Det är en mindre vattensalamander (Lissotriton vulgaris). I Sverige har vi endast två arter, den tidigare nämnda samt större vattensalamander (Triturus cristatus).

5061
3824
Tropfrog:
Da_wall skrev:


 

Sätt på dig brillorna ;) det är en salamander. Annars bör jag kanske själv fundera på att skaffa glasögon haha :D . 

 

Vad det är för sorts salamander vet jag ej dock :) . Det får någon annan svara på . 



Haha. Hämtade dem bara för att jag tyckte det var konstigt. :). Jag har precis ökat i styrka :). Säger inte emot någon som tycker sig vara säker. Svärmor har en stor population av mindre vattensalamander i sin matkällare. Länsstyrelsen i Skåne har identifierat dem som mindre vattensalamander. De är otroligt färggranna med tydliga svarta prickar över hela ryggen. Detta mönster kände jag inte igen. Är det stor skillnad mellan populationer?
Mvh
Magnus 

213
323
MartinJ:
Tropfrog skrev:


Haha. Hämtade dem bara för att jag tyckte det var konstigt. :). Jag har precis ökat i styrka :). Säger inte emot någon som tycker sig vara säker. Svärmor har en stor population av mindre vattensalamander i sin matkällare. Länsstyrelsen i Skåne har identifierat dem som mindre vattensalamander. De är otroligt färggranna med tydliga svarta prickar över hela ryggen. Detta mönster kände jag inte igen. Är det stor skillnad mellan populationer?
Mvh
Magnus 


Det finns absolut inomartsvariation vad gäller färg, men just den här jämna rostbruna färgen är väldigt typiskt för små juveniler.

54
89
kycklingen:
Den var ju väldigt liten så det var först när jag hukade mig ner som jag såg att det var en salamander.

Tack för svar allihop! =)

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Efter lekperioden är mindre salamander i huvudsak landlevande. De är nattaktiva och kan klättra i buskar (och på väggar) på födosök.

Så det är en mindre salamander i landfas. Förmodligen hona då de är mer enfärgade.

5061
3824
Tropfrog:
MartinJ skrev:


Det finns absolut inomartsvariation vad gäller färg, men just den här jämna rostbruna färgen är väldigt typiskt för små juveniler.


Ok, tack för den informationen. Jag skall titta noggrannare mellan burkarna med inläggningar och se om jag ser några juveniler nästa gång.

Huset är i princip osäljbart eftersom grunden är både dålig  och skyddad som salamaderhabitat.:)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild