Vad fick ni med er från Hamm/ vad såg ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
22
MikeM:
Var det några som var nere kanske man skulle börjat fråga om.
Aja vilket fall, de som var nere vad fick ni med er o såg ni något udda eller ovanligt där nere? I djurväg kanske ska tilläggas haha.

18
12
Mambert:
Också nyfiken på Hamm. Hur skulle ni beskriva det, går det att fp tag i allt möjligt i reptilväg?

Medlem i SkHF
976
1095
NellyNiklas:
För mig blev September-mässan min "Terraristika-Hamm premiär". Hur ska man beskriva upplevelsen.
Varmt
Galet mycket folk
Stort, mycket stort!

Vi var 9 medlemmar ur SkHF som bilade ner från Lund kl 9 fredag morgon. Kl 19 var vi framme vid hotellet i Werl, 25 min utanför Hamm. 

Innan mässan öppnade på lördag så samlades en massa folk på en intilliggande parkering och utförde byten, försäljningar etc. Detta kändes nästa illegalt och oreglerat, men av det lilla jag såg så hade folk sina papper i ordning. Detta är för de som redan bestämt avhämtning/lämning och byte. 

Om jag ska använda senaste Tropikmässa i Malmö som riktmärke, så skulle jag säga att mässan i Hamm, till ytan sett, är minst 5-6x större. Hamm har 4 primära hallar (om man inte räknar korridorerna mellan hallarna samt innanför entrén.) Det som slog mig först efter att jag kom innanför dörrarna var just storleken och vart tusan man skulle börja. Det blev lite överväldigande helt enkelt. 

Går det att få tag på allt i Hamm? Nej. Förvänta er inte att allt mellan himmel och jord inom herpetologin ska finnas där på plats.
Men, det finns en hel del sånt som man inte ser här hemma på Tropikmässan i Malmö. Gröna trädvaraner, klippvaraner (ungar) och en flertalet för mig ovanliga ormar och insekter/spindeldjur.
Men det fanns mycket av det man redan känner igen väl. Morpher av Leopardgecko, skäggagam, Crested geckos och Kungspyton fanns det gott om, men även trynsnokar, råttsnokar, majsormar och pilgiftsgrodor.

Priser då? Både högt och lågt. Vissa klippvaraner kostade €750 på ett bord, men på ett annat kostade de €450. Däremot så upplevde jag att tex rötter, blad och kokosfiber/block var riktigt billigt. 5 normalstora block för €6 är svårslaget. Man får helt enkelt gå en snabb runda för att få en överblick och sedan återkomma till det som är av intresse. Dock upplevde jag att tex. ExoTerra produkter var lika dyra som här hemma.
Vi var där från öppning till kl 15-15.30.

Vad kom jag hem med då?
6 block kokosfiber,
En massa kokosblad till våra akvarium,
Habistat termostat,
Några gömslen,
Lite sepiaskal till fåglar och landsköldpaddan.

En veckan innan mässan hittade jag totalt 3 annonser gällande Antaresia perthensis och jag lyckades boka en 1.0 av totalt 3 individer till försäljning på Terraristika-Hamm's sida.
Jag kom också hem med ett par djungelnymf, Heteropteryx daiatata till frun.

Rekomenderar jag en resa till Hamm-mässan? Absolut. Åtminstone en gån i livet. Det är en ganska häftig upplevelse. 

Mvh Niklas

Medlem i SHF
6
11
extendus:
Mycket bra beskrivning här ovan, hade också ungefär samma upplevelse. För mig var det också premiär på en av de stora mässorna. Har bara varit på Malmö-mässan ett par gånger tidigare, samt  i Rødovre. Hade fått kontakt med en uppfödare av Smaragdskink (Lamprolepis smaragdina) som mötte upp utanför, så det blev tre juveniler innan vi kom in. Hade vi bara åkt ner med förhoppningen att hitta, så hade vi blivit besvikna. Nu kunde man i stället i lugn och ro kolla genom utbudet efter annat, dottern letade bl.a. efter en blåtungad skink. Svårt att gå genom allt med all trängsel runt borden, det var först sent på eftermiddagen som det tunnades ut. 

Vi fick med oss:

3 smaragdskinkar
1 blåtungad skink
1 halsbandsleguan
Gråsuggor
Terrarium
Syrsor
Vaxlarver
Växter
Lampor
Korkrör
Termometer/Hygrometer
Hoppstjärtar

Medlem i SkHF
976
1095
NellyNiklas:

Kan nämna lite om rullandet på vägen hem. Vi fastna 2ggr. Efter färjan i Rödby och vid bron i kph. 

I Rödby ville de se allas pass och veta vart vi varit.
Tips: Korta svar på tal. Gå inte in på detaljer. 

Oavsett om ni fastnar i tullkontroller eller ej så se till att ni har alla nödvändiga papper påskrivna enligt praxis, gärna tillsammans med djuren de gäller för att slippa leta i väskor och dylikt. Ha passen nära till hands också. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild