Värmematta + värme frågor +funderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Ymmmi:
Har en liten värme fråga, bland annat när det gäller värmematta.
Till min kungsnok har jag en värmematta på 16 W 28x28 som gör att det blir bra värme + en värmelampa på 50w och på stenen blir det då 30-32 grader för  då 100 w vart över 40 grader.
längd 100

Men på morgonen när värmelampan varit avständ så tycker jag att det är 20-21 grader på den kalla sidan.

Lite för kallt?


Ska även skaffa mig en KP och har då läst mig till att bara värmematta är att föredra, både för fukten och för att han inte ska kunna bränna sig. Men Kungspyton ska ju ha varmare än min snok. 
Kan man ha tex en 14- 16 watt värmematta på den varmare delen och sedan en mindre tex 4-6 watt på den kalla delen för att få upp värmen bättre ? 

Tänker att KP ska ju ha 26 grader på den kalla delen och om jag gör som jag gör nu så blir det ju bara 21-22 på natten på den kalla delen och även fuktigare än min snok.
Det är glasterrariuem båda ska ha. 
DOck inte fått hem hans terrarium ännu, varför bara värmematta där är för att jag inte tror det går att fästa någon värmelampa i den.
Min blivnade KP juvenil ska även han ha ett på 100 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Hej!

Jag tolkar din text att du ungefär 20-22 grader rumstemperatur under natten. Stämmer detta?

Tanken med en kall sida är ju att djuret ska kunna reglera kroppspemperatur efter omgivning. Jag skulle inte tro att de 4-5 graderna mellan vad du har i ditt rum och vad som står i texten kommer spela så stor roll. Så länge ormen kan förflytta sig mellan båda områdena så tror jag det ska gå bra. Med andra ord tror jag inte att du behöver eller bör lägga en värmemagatta under den kalla sidan. 

Någon med mer praktisk erfarenhet runt din snok och KP får gärna rätta mig och/eller utveckla vidare.



Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild