Tips på sand till substratblandning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

167
162
Imori:
Tips mottages på sand till substratblandning.
Köpte sandlådesand från Byggmax och den är så smutsig med stinkande småskit, plastbitar, bark och kvistar att jag inte ens vet vart jag ska slänga den på Återbruket. Den var iaf. billig men de måste ju typ slammat upp den från botten av en gammal soptipp eller nåt.

Är Rådasand "ren"? Vilken kornstorlek används? Föreslås finkornig sand eller närmare åt grushållet?

273
209
AndreasB:
Jag har också använt sand en gång men gillade inte det. Alldeles för finkornigt, bättre med grus som är lite grövre och som då gör blandningen porös.

Jag köpte grus på granngården, hittar dock inte det nu.

Edit: Här är det, heter odlingssand, men det är mer som grus. -> www.granngarden.se/odlingssand-hasselfors-jordkompisar-4-l

167
162
Imori:
AndreasB skrev:
Jag har också använt sand en gång men gillade inte det. Alldeles för finkornigt, bättre med grus som är lite grövre och som då gör blandningen porös.

Jag köpte grus på granngården, hittar dock inte det nu.

Edit: Här är det, heter odlingssand, men det är mer som grus. -> www.granngarden.se/odlingssand-hasselfors-jordkompisar-4-l


Tackar för förslaget!

656
344
Johnexotics:
Jag kör blästersand från Jula funkar allfall för mig 

167
162
Imori:
Tackar för förslagen, Andreas och John!

Blev blästersanden från Jula till slut. Ren(!) och färgmässigt lik rådasanden jag tittade på i zoobutik men mycket billigare.
Ser bra ut blandad med coir och pimpsten - som ger det ett lite mer grusigt/grovkornigt utseende.

13
6
Systerbus:
Sandlådesand från Hornbach. Ren o fin utan konstiga tillsatser 

Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Sandlådesand från Granngården, böt sen till blästersand från Jula som dammar mindre. Även Herpers har Julas sand.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild