Aktiva och nyfikna ormarter.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
3
Gaffelkungen:
Hejsan! 

Funderar på att skaffa en orm för första gången och är sugen på någon aktiv art, helst dagaktiv. Funderade först på en majsorm men funderar på något som kanske är lite större. Helst ska det vara ingen/minimal brumering.


Mitt terrarium kommer vara två våningar med en total golvyta på ca 1,75 kvadrat. 

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Google. 

Börja med att googla dagaktiva och aktiva ormar. Hitta en art som du finner extra intressant. Därefter börjar du mala care sheets, information, youtube, kanske köpa en bok eller två på ämnet, kolla vem på forumet som äger arten och prata med dem. Knowledge is king!

Lycka till!

Mvh
Niklas


40
11
Alfa99:

Om du vill ha en större orm så tror jag nästan alla är natt/skymnings aktiva tyvärr.

Har för mig att Strumbandesnokar är dagaktiva men dom är inte direkt stora.
Min majsorm på 2 år är runt 120-130cm och är relativt aktiv på eftermiddag/kväll och brukar ta sig en runda runt terrariet på morgonen runt 06.30 när jag ska till jobbet.

Bara för att en orm är Nattaktiv betyder inte att den alltid är gömd eller sover på dagen, Min lilla Mexican Black Kingsnake är bara 2 månader gammal och hon är mest aktiv på kvällarna/nätterna då hon tycker det känns säkrast då men detta borde ändras när hon växer och hon blir mer van vid hantering etc.

Tror inte det spelar någon roll vilken orm du köper utan hur du eller den du köper den av har hanterat den. En orm som är van vid människor kommer gömma sig mindre då den känner sig säkrare än en som inte är van vid människor. Sen när du köpt ormen så måste den antagligen ha några månader innan det är van vid dig och ditt hems lukter och det nya terrariet.

Boa constrictor är en ganska lugn och lite större orm så det kanske hade varit något att kolla på även om den är nattaktiv.

Sen att googla som NellyNiklas sa är ju också nåt du kan göra.


302
254
Bowery:
Jag måste slå ett slag för olivpyton! Otroligt rolig/aktiv orm som gärna hänger vid rutan när man är utanför terrariet. Jag har inte ägt arten länge men måste säga att det är nog klart den mest intressanta att studera, väldigt nyfiken!

Sen äger jag ingen av mina ormar I det syfte att "kela" med eller plocka med i onödan.

Vidare ska väl sägas att det är en stor art, min kille är på hugget, man får passa sig framförallt i terrariet, väldigt bra matrespons! Man ska dock inte skaffa sig en orm man inte känner sig trygg, jag använder nästan alltid redskap till alla mina större,krokar,tjocktröja på osv när hantering krävs. Det är inte häftigt att bli biten av sin orm,tvärtom! Det är enormt stressande för både ägare och framförallt djuret såklart. 
Jag behandlar just nu hela min population för kvalster, det är inte rogivande någonstans men ett jobb som måste göras för djurens välmående, en del vill döda mig varje dag *skämt åsido* men att behöva dra dem in och ut ur burkarna,tvätta osv är inget man gör med glädje för djuren,men ett nödvändigt ont.
Nu segla jag iväg och blev off T , sorry för det, det jag menar är att vill du så väldigt gärna ha en dagaktiv/nyfiken slang så kör,men du måste veta vad du ger dig in på om du väljer att skaffa en större art (2m +)

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild