Växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

459
138
Pakke:

Själv funderar jag på att satsa på levande växter.... Less på plastväxter.

 

Men vilka är växter som inte utgör fara för ödlor? (Köttätande ödlor som äter absolut inte växter)

Ange om vilka växter som man kan använda till terrariet, många, många olika växter! Inte några eller så. :)

 

Tillägger en sak: Går det att använda svensk buske/träd också?

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Bromelior, Orkideer är ju bra växter. Ficus pumila är en bra klätter växt. I någon tråd på forumet ska det finnas en ganska bra lista, men jag hittar den inte just nu -.- 


459
138
Pakke:

Tenebrosa: När du hittar den så ge mig listan! Tack och jag behöver det verkligen. :)


459
138
Pakke:

En sak till, även det är bra att ha större levande och starka grenar om man har stora reptiler hemma också. runt 25-30 cm till 40 cm reptil som växter kan tåla att låta de klättra på.


230
22
Nooon:

Jag har också letat. Jag har gått efter Giftinfomationscentralens växtlista för att undvika giftiga plantor. Den gäller ju för människor... men det var den enda lista över giftiga växter som jag hittat. Inget specifikt för reptiler men alltid något i alla fall.
Om växter med kraftiga grenar... det blir nog svårare. Det bästa är att istället montera torra grenar i terrariet och sedan hjälpa klätterväxter att slingra sig kring dem. Har du djur som inte gör alltför stor åverkan så kan du också plantera växter i rör av korkbark eller på/ i andra grövre grenar.

Jag vill inte ha jord i min ena lilla ödlas terrarium så jag experimenterar med hydrokultur (www.hydro-culture.net/index.html). I terrariet har jag några succulenter som verkar klara sig i stenfyllda skålar som jag häller lite vatten i då och då... men det är lite för tidigt att säga om det funkar i långa loppet - skålarna är lite för grunda egentligen. Time will tell. 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Pakke: satt och kollade lite igår och hittade en lista men var inte den jag tänkte på. Får se om jag orkar leta vidare sen men det är en gammal tråd jag tänker på iaf 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

terrariedjur.se/?page=forum&thread=200&p=5 där finns det en del tips och bra länkar med växter 

terrariedjur.se/?page=forum&thread=473 och även här står det ett gäng 


459
138
Pakke:

Nooon: Tack och det är bra att veta! :)

 

Tenebrosa: Tusen tack! Ska kolla där. :))

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild