Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

12
8
Trollet_89:
Hej är ny på forumet och nybliven leopardgecko ägare. Jag har haft sköldpaddor tidigare men inte några ödlor.

Jag fick dom igår med terrarium och all utrustning från en föredetta jobbarkompis. Har läst på en del och har nog konstaterat att dom inte mår så bra just nu.  Dom ska vara runt året och på bilderna hon skickade först så var dom gula och fina med tjocka svansar. Men när jag hämtade dom så är dom ljusgråa och smala. 

Innan  jag tog över dom hade dom bara sand, en träbit, vattenskål och ett hamsterhus i terrariumet. Samt att hon sa att hon brukade spraya i terrariumet så luftfuktigheten låg på 90%innan hon gick till jobbet . 

Jag gjorde iordning terrariumet med stenar och några träbitar.  Några blommor (ampellilja,gullranka,gåsfot och palettblad), vattenskål, mossa och två grottor en torr och en på mossan. Nu har dom 27grader under värmelampan och rumstemperatur i andra änden och en luftfuktighet på 35% är detta okej?

Och så sa hon att dom inte ätit på nån vecka, hur länge kan det gå utan att det blir farligt? Hona  åt lite idag men hanen verkar inte intresserad alls:( han är också smalast av dom. Men han ömsar nu kan det ha med det att göra? Och vad ska jag tänka på så att dom får det så bra som möjligt? 

/Sarah

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

För det första hade jag separerat dom båda så dom bor ensamma. 

Så hade jag bytt ut substratet till cocosfiber eller  exo terra stone desert. 

 

Mossa och sand kan orsaka förstoppning.    Dom bör även ha en temperatur på iaf 30 grader med en hotspot på max 35 på varma sidan.

 

Se till så dom har iaf 3 grottor .  1 varm torr grotta samt 1 varm fuktgrotta.  1 kall torr grotta. 

 

Har du några bilder på hur dom ser ut i dagsläget ?  En frisk ödla klarar sig länge utan mat. Men då det låter som hon misskött djuren så är det svårt att säga.  Kan även vara parasiter eller annan sjukdom i värsta fall .  

Och du ska inte spraya deras terrarium som förra ägaren gjorde.. 

 

 


5092
3863
Tropfrog:
Jag måste erkänna att jag blir lite upprörd. Skaffa ett djur utan att läsa på om djuret och göra allt fel. Sen när djuret är i dåligt skick ge bort det till en annan nybörjare. Inte ens när djuret blev sämre rättade felen till. Sen verkar det som all felaktig information fördes vidare till den nya ägaren. Oerhört oansvarigt.

Vi lever i internetåldern. Det saknas inte information. Det är bara en googling bort. Vi pratar om ett av de absolut vanligaste terrariedjuren. Det finns massor av information därute om man bara visar intresse och tar sig tid.

Tur att du hamnat här. Men allvarligt talat är det inte precis den bästa starten i hobbyn att ta över ett misskött djur med dålig hälsa. Det gör inte ens de mest erfarna.

Mvh
Magnus 

12
8
Trollet_89:


Jag var visst lite otydlig jag har cocosfiber i terrariumet nu . Har fixat en  hotspot och och fixat värmen idag  samt nu har jag tre grottor som du skrev. Har även tagit bort mossan. 

Jag tog dom för att hon tänkte släppa ut dom????

Jag har googlat men  vissa menar att sand är okej ???? nu tänker jag inte ha det för jag vill inte att dom ska bli förstoppade men jag bara menar att allt man läser inte stämmer jämt...Sen måste man såklart var källkritisk. 

Och jag tänker absolut inte spraya terrariumet det läste jag mig till själv att det inte skulle göras.

Jag vill bara förtydliga att jag kände mig tveksam till hennes information om hur dom ska skötas så därför vände jag mig hit.

Jag vill absolut göra det bästa för dom och alla är ju nybörjare nån gång, sen håller jag med om att det inte är så smart att ta över misskötta djur men nu bor dom hos mig och jag tänker göra allt jag kan för att dom ska få det bra.

Ska åka och titta på ett terrarium imorgon på rasten så att dom får varsitt. Men kommer det att stressa den som flyttar att flytta? Och är det bäst att flytta på honan som verkar vara i bäst skick? 

14
4
Nibbon:
Bra att djuren hamnat hos dig och att du frågar här, då kan du få bra information och göra ditt bästa för djuren.

Att separera dem är prio. Det är alltid stressigt för reptiler att flytta och den stora flytten hem till dig är redan gjord, att flytta till ett nytt terrarium är inte lika stressande för djuret. Jag tror inte det spelar någon roll vilken utav dem du väljer att flytta så länge dem separeras.

Lycka till och uppdatera oss gärna hur det går. 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Tyvärr ska vissa inte äga djur. vad fan ska man säga om såna människor som bara låter djuren lida. för att sen ens ha tanken på att släppa ut dom i det vilda -.- .... 

 

Förhoppningsvis så är det inte för sent för dom små att återhämta sig. 

Jag hade flyttat  honan och låtit hanen vara kvar i sitt terrarium där han känner sig mer bekväm. 

 

Ibland kan man få tvångsmata djur som är i sånt dåligt skick om dom totalvägrar äta.    Räddade en ödla som bott i terrarium med flera andra förut.

Dom hade skadat henne på huvet bitit sönder ena ögat och svans.  Fick hjälpa henne att äta pga att hon är blind på ena ögat. och idag äter hon själv tar dock nåååågra försök innan hon prickar insekten :P 

 

Men ska du "tvångsmata" så tar du bara ödlan i ena handen och trycker en insekt i mungipan på den. så brukar dom öppna munnen och börja tugga. 

 

Håll inte fast ödlan . vill den röra sig så ta bara ett nytt grepp och försök igen . 


Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Ge han en chans att äta själv till en början.

 

  Nu vet jag ju inte i vilket skick ödlorna är i nu.  Men är han extremt avmagrad och svansen är pinnsmal så kanske du bör överväga att försöka få i han något.  Som du sa var det ju även ett tag sen dom åt något enligt förra ägaren .  


5092
3863
Tropfrog:
Jag tror foton på djuren hade underlättat. Just nu är all rekommendationer baserade på antaganden om djuren.

Mvh
Magnus 

12
8
Trollet_89:

12
8
Trollet_89:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild