Hur kläcka kungspyton ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Manurhin:

Hej har fått 4 ägg på min kungspyton hona och nu undrar jag lite om kläckning av dessa.Jag har en våtkläckare som är ställd på 30.5 grader. Det jag funderar på är huruvida äggen skall ligga i fuktig vermiculit eller inte? Jag har läst att många har fuktig vermiculit men sen har jag även läst på en del Amerikanska forum att de lägger äggen i en våtkläckare med ca 100% luftfuktighet där äggen ligger på typ ett plastgaller över en låda med fuktig vermiculit och inte har kontakt med någon fukt utöver den väldigt höga luftfuktigheten och att äggen drar åt sig den fukt de behöver av luftfuktigheten.Det skulle tydligen bli mindre risk att äggen skulle mögla vid ett sådant förfarande.men vad tycker ni som är kunniga att jag skall göra?? Mvh Niklas


19
18
gorgen1:

Hej jag har mina ägg i en låda från Ikea där det följde med ett galler,i den har jag vermiculit och sen gallret på vermiculiten med äggen på gallret.

Lycka till !


4
1
Manurhin:

Ok så då drar äggen till sig den fukt de behöver från luftfuktigheten då och har ingen kontakt med vermoculiten då?  Vad tror du om temperaturen då? Mvh Niklas


19
18
gorgen1:

I min kläckare har jag 31,3 grader


107
96
jimmyA:

dom flesta har börjat använda den tekninken mer och mer så det lär vara det bättre alternativet :) 
även om det fortfarande funkar att göra på det gamla hedliga sättet.


4
1
Manurhin:

Tackar för era råd.Provar med den varianten som jag läst på amerikanska forum och som ni verkar tycka fungera så får vi se vad som händer.


218
47
asus:

lättast är väl att låta honan sköta jobbet?


163
34
Danne:

asus: mja, man vill gärna få honan att börja käka igen.


4
1
Manurhin:

Hej mina ägg har nu legat i 57 dagar och igår märkte jag att ett par av äggen börjat sjunka ihop en hel del betyder det att de snart kommer att kläckas?


23
4
SandMan:

2 av mina ägg sjönk ihop dag 51 men dom andra sjönk inte ihop och alla kläcktes dag 61/62. Lycka till....

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild