4-årig sjuk fjärilsciklid tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

49
25
Lurre213:
Har en gammal fjärilsciklid som har Hål-i-huvudet ( verkar stannat av dock ) samt på senare tid fått popeye.

Han är rätt gammal för en fjärilsciklid, men visar fortfarande sin fulla prakt med färger och är förövrigt frisk.

Problemet är att han har fått Pop-eye, och han reagerar extremt hårt så fort jag behöver byta vatten osv. 190 liter, byter jag 10 liter så svullnar ögonen upp. Det är inget fel på vattnet. Alla andra fiskar älskar vattenbytena och har ingen annan sjuk fisk. Har behandlat med salt vilket hjäplte ett tag och även sera omnipur vilket hans ögon svullnade upp kraftigt direkt efter tiillsättning 10% av den rekomenderade dosen.. Ingen annan fisk reagerar ens, hans ögon blev dubbla sizen ungefär 3 minuter efter en 10% ig omnipur kur... Vad kan vara grejen? Är han så pass känslig nu pga av ålder för "vattensvängningar"? 

Fattar att jag borde Avliva honom kanske men försöker hjälpa i första hand.. 

Ska införskaffa medicin för pop-eye. Är mest nyfiken på hur hans ögon kan reagera så kraftigt vid en så liten dos av omipur, samt små vattenbyten. Menar det är samma vatten han alltid levt i i 4 år, en fjärilsciklid som oftast blir typ 2 år om man har tur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild