Vattentät custombakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
11
Alfa99:

Hej!

Jag har kollat en del videor om att göra custombakgrunder till terrarier, många i usa kör med silikon för att göra den vattentät men med mitt terrarie jag bygger på 150cm bredd så kommer det gå åt mycket silikon och bli väldigt dyrt.

Är det någon som vet några billigare alternativ?
t.ex vattentäta finbetong som man täcker backgrunden med, epoxy i betongen (har en del epoxy till hands).

Tips uppskattas.


5099
3873
Tropfrog:
Varför skall det vara vattentätt?

Jag skulle titta på hur akvarister bygger sina bakgrunder.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:
Tropfrog skrev:
Varför skall det vara vattentätt?

Jag skulle titta på hur akvarister bygger sina bakgrunder.

Mvh
Magnus 


För att vattnet som kommer rinna igenom bakgrunden kan bli dåligt om det skulle ligga där för länge och skulle kunna skada djuret och ge dålig lukt tillslut. Eller är inte detta någon risk?

5099
3873
Tropfrog:
Jag vet inte. Det jag däremot är helt säker på är att silikon i ett tunnt lager på en porös bakgrund av fogskum inte blir vattentätt. Vet dock inget billigare alternativ. Själv använde jag superstrong fix and seal. Avsevärt dyrare men är enklare att jobba med och håller längre. Kan vara ekonomi i det också.

Somliga använder flytande latex. Vet inte prisbilden men håller länge likt fix and seal. Troligtvis inte vattentätt det heller.

Om vattentätt är viktigt för dig rekommenderar jag ciklid.se. det finns både bra artiklar och byggtrådar att förkovra sig i. 

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

Okej.

Tror silikonet hade blivit vattentätt då dom flesta jag sett täcker allting sen penslar det för att det ska bli slätare och täcka igen små hål dom eventuellt missat men jag tror jag skiter i att vattentäta om det inte är nåt många gör ändå.

Ska köpa en säck med lättbetong påvägen hem och testa hur det är att använda epoxy istället för vatten ifall det skulle funkat för det borde i teorin bli vattentätt då jag sätt en video med det för ett tag sen men jag tyvär inte hittar igen.

Tack för svaren!


5099
3873
Tropfrog:
Ok, om man penslar silikon slät på betong så kan det nog bli vattentätt. Men är det snyggt med slät silikon?

Den absolut vanligaste metoden för regnskogsterrarium är fogskum, silikon och kokosfiber. Enkelt, billigt och snyggt. Men absolut inte vattentätt. Så länge vattnet är kvar innanför terrariets glas verkar det inte vara någon som bryr sig.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:
det vet jag inte om det är men sen har dom lagt typ jordsubstrat över silikonen efter så det ser mer naturligt ut och inte lika slätt, men finns lite olika sätt folk gjort på men ska testa mig fram på små bitar av frigolit och se vad som verkar bli bäst och starkast.

5099
3873
Tropfrog:
Alfa99 skrev:
det vet jag inte om det är men sen har dom lagt typ jordsubstrat över silikonen efter så det ser mer naturligt ut och inte lika slätt, men finns lite olika sätt folk gjort på men ska testa mig fram på små bitar av frigolit och se vad som verkar bli bäst och starkast.



Ahh ok. Så först smeta, sen torka, sen ett tunnt lager som penslas på för att vattentäta. Sen torka. Sist ett lager till för att fästa organiskt material i? Låter omständigt. De flesta hoppar nog över steg 1 till 4 och smetar bara på silikon och organiskt material. Men då blir det ju inte vattentätt som du önskar.

Jag har byggt enligt den enklare principen fast använde fix and seal istället. Det är fortfarande fint snart 5 år senare. Hur lång tid något håller och hur lång tid det tar att göra är två faktorer som jag sätter värde i. Därav metod och fix and seal.

Min byggtråd heter "regnskog" och finns där byggtrådarna finns.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

känns omständigt ja, men ska testa lite olika saker typ epoxy och betong/Cement och se hur det blir på en liten testbit frigolit och se hur det fäster och sen om det släpper igenom vatten.

Men annars så skiter jag i att vattentäta det så jag slipper lägga onödigt mycket tid och pengar på bakgrunden

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild