Storlek - Terrarium för ögonfransgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

57
0
Linder2000:

Är på väg att bygga ett till terrarium.

Ska ha crested geckos i.

 

min fråga är Om storleken på det tänkta terrariet äter för litet eller om det skulle funka.

 

bredd 50cm

höjd 130cm

djup endast 15cm.

 

tacksam försvar


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Eftersom djupet endast är 15cm, så blir det inte mycket yta. För en fullvuxen ögonfransgeckos behövs större än så.
Jag hade nog tänkt om och ökat djupet rätt kraftigt.

Vad är anledningen till att du vill göra det så smalt i djup?


57
0
Linder2000:

Jag har ett stort Terrarium till mina Crested idag, Men förhoppningsvis blir det bebisar,

Som jag tänkte ha i ett vägghängt terrarium, likt en tavla.

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Enligt L80 så är det ju okej så länge dom är under 15cm (inklusive svans).

Så det kanske hade fungerat till juveniler.

Bara det inte blir svårt att inreda och att växter och annat trillar ut så fort man öppnar det.


57
0
Linder2000:

Ska rita lite, så länger jag upp en bild, så får ni gärna tycka till.

 

tack så länge....


733
295
markusbabs:

Jag skulle ha det minst 40 djupt oavsett bredd och höjd. Tycker det ser konstigt ut om det är så lite djup i dom. Gör du det tex 30 cm djupt så får du genast dubbelt så stor bottenyta, Och då är terrariets djup fortfarande litet tycker jag, Iallafall jämfört med övriga mått.

Öka bottenytan och ge djuren massor med ytrymme att klättra på. Dom kommer garanterat att gilla det. Lycka till.


424
32
samthe0ne:

Är själv i planeringsstadiet för ett stort (!) Crestie terrarie i hälften glas hälften trä/plywood. typ 60x45x120... (BxDxH) med en avdelare i mitten så att jag kan ha hane och hona avskiljda under lågsäsongen. 

Så som jag har tänkt mig så ska jag ha botten, bakstycke och halva sidorna i Plywood eller Plyfa, beroende på vad som är mest giftfritt och fuktbeständigt. Sen är planen att resterande ska vara i glas med undantag för ett nät tack så att jag får bra ventilation. 


57
0
Linder2000:

Har tänk om och ändrat lite mått, kan detta vara något??

Bredd 60

Höjd 130

Djup 40


424
32
samthe0ne:

här är en ritning på det terrariet som jag vill bygga :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Linder2000, jag tror det blir mycket bättre med det nya djupet. Blir nog både snyggare och lättare att inreda med. Hur har du tänkt att man ska öppna? Kommer det vara skjutglas?

samthe0ne, Kul att även du ska bygga ett terrarium! Skapa en egen tråd och lägg upp ditt tillvägagångssätt där, så slipper denna tråden handla om bådas byggen.

Bygg-trådar är väldigt populära och roliga att följa :) Ska bli kul att se vad ni båda kan åstadkomma.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild