Terrarie i formplyfa.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
youknas:
Tjenare.

Jag går i planerna på att skaffa en ödla ihop med grabben då ett av hans största intressen är reptiler. Då lutar det främst mot en leguan då det terrariet enligt mitt tycke blir den snyggaste möbeln med inredning osv. 

Men då detta kommer bli mitt första terrariebygge så skulle jag behöva lite tips å råd från experterna. 

Min plan är att bygga ett ~250x60x60cm till att börja med i formplywood. Då kommer först frågan. Blir 60 djup, djupt nog? 

Tanken är med att ödlan växen sen sätta ett likadan ovanpå. ( 250x120x60. ----- 250----  [120] / 60/

Så undrar jag även vad för typ av behandling jag behöver göra av trät invändigt. Det måste ju vara ordentligt fukttätt så jag kan ha den luftfuktighet som krävs utan att matialet blir skadat. 

Så fråga

1: Duger matrialet eller bör jag välja något annat?

2: Är 60cm djupt nog eller bör det vara djupare?

3: Behandling av innsida terrarie för fuktskydd samt att djuret inte ska ta skada av?

Tacksam för svar. Mvh.

167
163
Imori:
Hej! Kul att ni tänkt skaffa en ödla. För det första vad för leguan är det ni tänkt skaffa? Det är ju en rätt frän storleksskillnad mellan olika arter.

T.ex. en småväxt grön leguan (~120cm) klarar sig på 2.5m² och 160cm takhöjd (t.ex. innermått 250x100x160cm) men växer den sig över 150cm ska den ha 4m² bottenyta och 180cm högt.
En halsbandsleguan på 35cm klarar sig i ett 120x60x60cm bygge.


- Formplyfa är nog standarden för terrariebyggen så det är ett bra material. Större burkar behöver dock reglar såklart för att det inte ska svikta.
- Två lager akvarielack (typ NM FS 023/90) är bra fuktskydd.
- 60cm djup funkar till små leguaner.

3
0
youknas:
Imori skrev:
Hej! Kul att ni tänkt skaffa en ödla. För det första vad för leguan är det ni tänkt skaffa? Det är ju en rätt frän storleksskillnad mellan olika arter.

T.ex. en småväxt grön leguan (~120cm) klarar sig på 2.5m² och 160cm takhöjd (t.ex. innermått 250x100x160cm) men växer den sig över 150cm ska den ha 4m² bottenyta och 180cm högt.
En halsbandsleguan på 35cm klarar sig i ett 120x60x60cm bygge.


- Formplyfa är nog standarden för terrariebyggen så det är ett bra material. Större burkar behöver dock reglar såklart för att det inte ska svikta.
- Två lager akvarielack (typ NM FS 023/90) är bra fuktskydd.
- 60cm djup funkar till små leguaner.






Tack för svar.

Det lutar mot en grön leguan. Slutplanen är att bygga ett "rejält" terrarium på 300x150x200 där man ska kunna ha lite riktiga växter å vattenfall osv. Men det är då tänkt som ett pågående projekt medans ödlan växer. Det andra är som tänkt att ha som start terra. 

För övrigt är det ju inte helt bestämt än vad det blir för ödla. Men detta är ju vad jag ser främst när jag föreställer mig det. Kan ju va gott att planera ordentligt så det inte blir massa slarv å så skiter sig allt i ändan.

302
254
Bowery:
Härlig idé! Och rätt vågat att satsa på grön ledguan (första reptil?)
Jag har själv ägt arten, för ca 15 årsen.
Att ha i åtanke:

1. De blir i regel STORA djur
2. De kräver rätt så noggrann daglig tillsyn (föda,fuktighet,temp m.m) för att må bra och trivas
3. De kan orsaka rejäl skada, värt att ha i åtanke,både med tänder och svans
4. De grisar ner rätt mycket tack vare sin storlek,likväl tänk på att förankra större stockar,grenar m.m väl i burken.

Underbar ödla, när den vill!
Formplyfa alt plexi hade jag valt att bygga i,kör hårt och stort lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild