Akvarie/terrarie skötsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Alexsmart:
Hej har funderat en del på det här med skötsel av akvarie för vattensköldpadda. Jag har under många år hållt på med akvariefisk. Där pratar man mycket om hur man uppnår perfekta vattenvärden. Där råder konsensus: bra filter, max 50% vattenbyten i veckan, mindre med mycket växter. Lagom med invånare etc. Kollar man skötsel förslag för sköldpadda så gäller ofta 100% vattenbyten i veckan eller varannan dag om man matar i akvariet, det ska desinficeras osv osv. Detta går helt emot vad akvarister säger om att få bra vattenvärden? 
Varför skiljer detta sig så mycket? Visst skitar en sköldpadda ned men har svårt att se hur en liten mysksköldpadda kan skita ned mer än ett lika stort akvarium med 12 glupska Malawi, 2 ancistrus, 2 siamesiska algätare. Dessutom är fiskar känsligare?

Jag har för tillfället ett akvarie med mycket växter (Flytväxter, mossor, snabbväxande växter etc) räkor som städar upp skiten, en mysksköldpadda och bra filter. När jag gör vattentester innan vattenbyten en gång i veckan så är alla värden perfekta. 0 nitriter och 0 nitrat, 0 ammoniak.

Är det något jag missar? Eller varför ska jag byta vatten varje vecka. 

6
1
Alexsmart:
Samma ide borde väl gälla för sköldpaddor. Nyttiga bakterier i filter, substrat och inredning bryter ned skit som sedan växter använder för att fortsätta växa. Stora vattenbyten skapar svängningar i vattenvärde. Räkorna tar hand om rester. Så ett väletablerat akvarium med mycket växter borde hålla sig mer än 1 vecka (såklart om vattentester inte ger höga utslag) 

229
223
Formula76:
Ja, har du en liten mysksköldpadda och mycket vattenvolym behöver man inte byta vatten varje vecka.
Men det är sällan så det är.
Man kanske har större sköldpaddor som man matar i vattnet, då får man byta vatten ofta.
Och det går sällan ha annat än ett "naket" akvarie, lite substrat på sin höjd.
Växter och räkor är uteslutet.
Men visst, det är precis som du skriver, lyckas man få balans i vattnet så behöver man inte byta så ofta.
1gång i veckan är kanske överdrivet. Man märker när det blir sunkit och behövs bytas.

6
1
Alexsmart:
Jo till större sköldpaddor förstår jag. Men som sagt har mysk som blir max 15 cm, går utmärkt i mitt fall med räkor och växter. Men mysk är ju dessutom till 99% omnivorer. Men de skötselråd som jag tog upp med 100% vattenbyten i veckan och oftare om man matar i var till mysksköldpadda. 

29
17
Graptemys:
Var har du läst det? Jag sköter mina sköldpaddsakvarium ungefär som du beskriver ang. akvariefisk.

6
1
Alexsmart:
Googlar man mysksköldpadda så både i detta forum, från zoo.se, evidensia osv osv så är de oerhört strikta med att det ska bytas mycket och ofta vatten, man ska desinficera innehållet osv. Många sidor säger max 24h får gå mellan vattenbyten och matning i akvarium. Som sagt har mycket djupt substrat, mycket växter, städare i form av räkor, bra filter så i akvarist ögon behöver kanske bara byta vatten varannan vecka. Så därför jag undrade om det var något annat med sköldpaddor som gjorde så man behövde byta oftare 

29
17
Graptemys:
Alexsmart skrev:
Googlar man mysksköldpadda så både i detta forum, från zoo.se, evidensia osv osv så är de oerhört strikta med att det ska bytas mycket och ofta vatten, man ska desinficera innehållet osv. Många sidor säger max 24h får gå mellan vattenbyten och matning i akvarium. Som sagt har mycket djupt substrat, mycket växter, städare i form av räkor, bra filter så i akvarist ögon behöver kanske bara byta vatten varannan vecka. Så därför jag undrade om det var något annat med sköldpaddor som gjorde så man behövde byta oftare 


I överlag så kan jag nog säga att det ej stämmer. Men sen behöver det inte direkt vara fel att byta mycket vatten och ofta. Dock verkar du ju ha koll på hur man sköter ett akvarium, vattenvärden m.m. Så då ska det inte vara några problem. :)

229
223
Formula76:
Alexsmart skrev:
Googlar man mysksköldpadda så både i detta forum, från zoo.se, evidensia osv osv så är de oerhört strikta med att det ska bytas mycket och ofta vatten, man ska desinficera innehållet osv. Många sidor säger max 24h får gå mellan vattenbyten och matning i akvarium. Som sagt har mycket djupt substrat, mycket växter, städare i form av räkor, bra filter så i akvarist ögon behöver kanske bara byta vatten varannan vecka. Så därför jag undrade om det var något annat med sköldpaddor som gjorde så man behövde byta oftare 


Blir vattnet dåligt...byt
Resten känns väldigt överdrivet.

Det är som sagt svårt att hålla balans i ett sköldpaddsakvarie, det är svårt att hålla den fina biotop som man kan med fiskar eftersom sköldpaddorna äter/förstör det mesta.
Räkor kan du glömma, det är det som står överst på menyn för de flesta vattenlevande sköldpaddor. Och växter blir sällan långvariga.

Är det nu små unga mysksköldpaddor du är ute efter så är dom såklart försiktigare med inredningen.

5
1
Sosso123:

Jag funderar på att skaffa en grekisk landsköldpadda på 20-30 år. Finns det någon slags transportbur för sköldpaddor?

Jag och min familj åker ofta till vårt landställe som ligger 1 timme bort, jag tänker att vi kan ha en bur på vårt landställe och en bur hemma hos oss.
Men kan man ha en transportbur att ha den i?

Blir sköldpaddan för förvirrad om den byter bur. Vi brukar vara där på helger kanske 2 veckor emellan eller varannan vecka, och på lov en halv eller en hel vecka. 


663
345
Johnexotics:
Sosso123 skrev:
Jag funderar på att skaffa en grekisk landsköldpadda på 20-30 år. Finns det någon slags transportbur för sköldpaddor?

Jag och min familj åker ofta till vårt landställe som ligger 1 timme bort, jag tänker att vi kan ha en bur på vårt landställe och en bur hemma hos oss.
Men kan man ha en transportbur att ha den i?

Blir sköldpaddan för förvirrad om den byter bur. Vi brukar vara där på helger kanske 2 veckor emellan eller varannan vecka, och på lov en halv eller en hel vecka. 




Förvaring låda från Jula 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild