Kvalster hos Rosenbaggar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

122
63
WolfFire93:
2 Rosenbaggar har blivigt imago idag, det kryllade kvalster på dem.
Behöver jag byta jorden hos dem?
Jag har oniscus asellus hos dem och tropical white springtails. Vet inte om det är grain mites eller preditory mites som har tagit sig in hos dem.

Är det farligt för dem? (Med tanke på att det kröp massa på dem)

5060
3824
Tropfrog:
Grain mites äter bara spannmål, inte farliga. Predatory mites äter bara andra kvalster, riktigt bra att ha.

Om det blir sjuka mängder av kvalsterna så är det sannolikt inte rovkvalster, då kan du köpa en kultur av dem för att få ner mängden kvalster oavsett sort.


Mvh
Magnus 

122
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
Grain mites äter bara spannmål, inte farliga. Predatory mites äter bara andra kvalster, riktigt bra att ha.

Om det blir sjuka mängder av kvalsterna så är det sannolikt inte rovkvalster, då kan du köpa en kultur av dem för att få ner mängden kvalster oavsett sort.


Mvh
Magnus 

Aha :D okej så dem borde inte skada baggarna då?

5060
3824
Tropfrog:
WolfFire93 skrev:

Aha :D okej så dem borde inte skada baggarna då?


Det finns förmodligen kvalster som skadar baggarna också. Om det är såna borde merparten av dem sitta på baggarna.

Mvh
Magnus 

122
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:


Det finns förmodligen kvalster som skadar baggarna också. Om det är såna borde merparten av dem sitta på baggarna.

Mvh
Magnus 

Då får jag hålla koll för det var massa på dem

5060
3824
Tropfrog:
Då bör du köpa hypoaspis och lägga in i deras terrarium.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Grain mites äter bara spannmål, inte farliga. Predatory mites äter bara andra kvalster, riktigt bra att ha.

Om det blir sjuka mängder av kvalsterna så är det sannolikt inte rovkvalster, då kan du köpa en kultur av dem för att få ner mängden kvalster oavsett sort.


Mvh
Magnus 

Men rovkvalster äter hoppstjärtar, eller har jag blandat ihop något nu?

5060
3824
Tropfrog:
Degus skrev:

Men rovkvalster äter hoppstjärtar, eller har jag blandat ihop något nu?


Jo, det stämmer. Men om du har parasiterande kvalster på dina baggar så är det ju en fråga vilka djur som är viktigast för dig. Baggarna eller hoppstjärtarna?

Märk väl att vi inte vet säkert vad det är för kvalster. Men vi kan utesluta att det är rovkvalster. För då hade du inte haft några hoppstjärtar kvar.

Om du bekämpar kvalster I din burk med rovkvalster kommer de att radera ut såväl andra kvalster som hoppstjärtar. När de gjort sitt jobb så har de ingen föda kvar och dör sakta ut. När rovkvalster är garanterat borta går det ju att tillsätta nya hoppstjärtar om man vill.

Men pga att vi inte vet något om kvalsterart och jag inte sett burken och djuren så avstår jag att ge rekommendationer. Nu vet du åtminstone vilken biologi du har att förhålla dig till. Håll koll på baggarna och ta beslut utifrån deras hälsoläge.

Mvh
Magnus 

122
63
WolfFire93:
Här är en bild på en av baggarna med kvalster på sig(ny kläckt bagge)
Jag e inte jätte hipp om att skaffa rovkvalster då jag odlar hoppstjärtar och gråsuggor. Men jag ska ta en koll idag :)

Tropfrog skrev:


Jo, det stämmer. Men om du har parasiterande kvalster på dina baggar så är det ju en fråga vilka djur som är viktigast för dig. Baggarna eller hoppstjärtarna?

Märk väl att vi inte vet säkert vad det är för kvalster. Men vi kan utesluta att det är rovkvalster. För då hade du inte haft några hoppstjärtar kvar.

Om du bekämpar kvalster I din burk med rovkvalster kommer de att radera ut såväl andra kvalster som hoppstjärtar. När de gjort sitt jobb så har de ingen föda kvar och dör sakta ut. När rovkvalster är garanterat borta går det ju att tillsätta nya hoppstjärtar om man vill.

Men pga att vi inte vet något om kvalsterart och jag inte sett burken och djuren så avstår jag att ge rekommendationer. Nu vet du åtminstone vilken biologi du har att förhålla dig till. Håll koll på baggarna och ta beslut utifrån deras hälsoläge.

Mvh
Magnus 

5060
3824
Tropfrog:
WolfFire93 skrev:
Här är en bild på en av baggarna med kvalster på sig(ny kläckt bagge)
Jag e inte jätte hipp om att skaffa rovkvalster då jag odlar hoppstjärtar och gråsuggor. Men jag ska ta en koll idag :)



Som sagt. Om det är parasiterande kvalster så är det en fråga om vilkea djur som är viktigast för dig. Baggarna eller hoppstjärtarna?

Det är helt omöjligt att identifiera kvalster utifrån sån bild. Ser baggarna ut att lida av dem? Många baggar lever ju hela sitt liv med hypoaspis kvalster på kroppen nästan som symbios. Vet inte om det gäller dessa dock.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild