Hur får man dubia att föröka sig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
0
Wallie_Minna:
Jag har just nu endast 13 kackerlackor kvar hemma. Har beställt dessa dubia från pangdubia men de tar slut fort och det börjar bli dyrt att beställa ofta. Vad krävs för att dubia ska föröka sig? Vilken temp? Foder? Någon som vet om pangdubia endast skickar honor för jag har inte hittat en enda som ser ut att vara hane. 

8
0
stefanr:
Wallie_Minna skrev:
Jag har just nu endast 13 kackerlackor kvar hemma. Har beställt dessa dubia från pangdubia men de tar slut fort och det börjar bli dyrt att beställa ofta. Vad krävs för att dubia ska föröka sig? Vilken temp? Foder? Någon som vet om pangdubia endast skickar honor för jag har inte hittat en enda som ser ut att vara hane. 

www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia

302
254
Bowery:
Kortfattat så kan du köpa 25 hanar o 25 honor, släng dem i en rätt stor plastback ish 50 liter eller uppåt, mycket föda,äggkartonger och sedan en värmematta under som täcker i vart fall 50% av ytan. Vips så kommer du få se en ökning efter ett tag :)

302
254
Bowery:
AniMal här på sidan har bra Dubia, han skickar likväl runt hela Sverige, finns även andra som skickar också, kolla på köp o sälj "foder"

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:
Jag har en massa över sortera ut dom idag . Har ej börjat lägga nympher .  Brukar köra 75 honor 25 hanar . Just nu har jag inte värmemattorna igång då det är så pass varmt i reptil rummet .  Matar med ekologiskt hönsfoder och eco grönsaker / frukt . Dom finns i Köping ( skickas ej) . 

49
25
Lurre213:
Du får igång en odling jättelätt. Lägg de i en låda och ge dem mat i pricip. De klara både mycket fuktiga förhållanden samt torra förhållanden men skuille rekomendera något där imellan. Vid torrt klimat gäller det att alltid ha någon form av vätskekälla för dom såklart. Jag kör jord/mossa då de snabbt blir bioaktivt och luktar ingenting, barkbitar och "toarullar" på det där de kan gömma sig. Värmematta på ena långsidan och öppet lock har jag märkt get bättre överlevnad. Vattnar i ena hörnet någon gång i veckan så det är lite fukt i jorden en bit ner. Där ligger nympherna och myser. har 15 cm jord/mossa ca. Plus på detta att matresterna blir ätna av de bioaktiva krypen, som ej är köpta utan dyker upp, som i sin tur blir ätna av kackerlackorna ( tror jag ). När det kommer till syrsor är jag hundra på att detta är fallet men osäker på om kackerlackorna tar de små krypen eller ej. 

Morot, zuchini och gurka verkar vara favorit bland mina. Morot bör rivas eller hyvlas. De äter de flesta grönsakerna men lätt söta verkar föedras. Rekomenderar morot som en del i basfödan då det innehåller en del energi jämfört med zucchini och gurka som framförallt är vatten. 

Protein . Jag ger mycket fiskmat/fågelmat.(äggfoder med omega 3 osv)  Fiskmaten försvinner helt klart först. Sen om du har typ crestedgeckomat som ska slängas, ge det till kackerlackorna istället.

De har tydligen fler "smaklökar" än människan och är bra mycket kräsnare än tex syrsor. 

Medlem i SHF
87
67
do_it:
Bottenmaterial är inget jag skulle rekommendera då det blir otroligt svårt att städa burken..
Fuktigt leder till fuktkvalster så håll det tort!
Jag kör vattenautomat ( foderautomat för höns men vatten istället och med grus i så de inte drunknar..

24
18
Charger:
Dubia: jag använder en plastback, har gjort massor med hål i locket. Däri har jag äggkartonger & pappersrullar, två st. burklock, ett med vatten och ett med foder. Jag använder ekologisk musli och ekologiska grönsaker, mest gurka & morötter. Städar & byter foder varannan dag. Backen står mörkt, torrt och varmt. Eftersom jag bara har en skorpion (asiatisk skogsskorpion, ingen storätare) så får jag väldigt många "kacklingar" över. Detta upplägg har fungerat bra för mej i c:a 1,5 år och odlingen verkar stabil och livskraftig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild