Tips på nybörjardjur/reptil till vårt första terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
5
Naz:

Hej! Vi, jag och en nioåring, vill skaffa ett djur. Jag har läst på om ödlor och där har jag nog hittat en sort som vi ska åka och kolla på och ställa frågor om. Men det kanske finns andra djur/reptiler/varelser som skulle kunna vara lämpliga för oss som är helt nya på det här? Vårt första terrarium kommer att vara ganska litet, max 60 cm brett och 45 cm djupt i bottenyta, höjden är lättare att laborera med. Helst inget giftigt, vi är trots allt nybörjare. Vi har inte tänkt oss ett keldjur men vill kunna stoppa in handen i terrariet för att mata och fixa utan att bli bitna, uppätna eller förgiftade. Ljus-, värme- och luft/fuktförhållanden ska helst vara lätta att förstå sig på och hålla koll på, men annars spelar öken eller annan miljö inte så stor roll, vi fixar det som vårt djur behöver. Är det någon som vill tipsa om ett lättskött och icke-dödligt djur till oss vore vi tacksamma! 


//Naz med dotter


Medlem i SkHF
71
19
Hallengren:
så kul med nytt folk till denna trevliga hobby. :)

min första tanke är väll leopard gecko, kan behöva lite större terrarie än 60*45, är annars en lätt ödla att ha med att göra. 
annars finns ju många fågelspindlar, instekter av olika storlekar, sen är där ju alltid ögonfrans gecko, dock mest aktiv när det är mörkt. 

sen har jag själv en del afrikanska jätte snäckor, som skulle funkar med.

16
5
Naz:

Hallengren skrev:
så kul med nytt folk till denna trevliga hobby. :)

min första tanke är väll leopard gecko, kan behöva lite större terrarie än 60*45, är annars en lätt ödla att ha med att göra. 
annars finns ju många fågelspindlar, instekter av olika storlekar, sen är där ju alltid ögonfrans gecko, dock mest aktiv när det är mörkt. 

sen har jag själv en del afrikanska jätte snäckor, som skulle funkar med.


Tack Hallengren! Ja, det känns både roligt och spännande! Jag ska absolut läsa på om de djur du rekommenderar, afrikansk jättesnäcka lät intressant! Vid en snabb googling såg jag att fågelspindlar är giftiga, om än bara lite (och kanske inte alla?), men min dotter är allergisk och reagerar på våra vanliga svenska insekter ute i naturen så det är nog ganska viktigt att djuret vi köper är helt utan gift. Ska läsa på om leopard- och ögonfransgecko igen, och mäta i hemmet och se om vi skulle kunna få in ett större terrarium. Tack ska du ha för svar och tips!


Medlem i SkHF
71
19
Hallengren:
jo är rolig hobby, 

finns ju så många fina djur man kan ha. 

själv skaffat tryn snok , är rätt liten orm som inte beöhver så stort terrarium heller. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det bästa nybörjardjuret för er är det djur ni känner dig peppade att ta hand om i 10-20 år. Det är ingen bra idé att skaffa en reptil man inte känner sig särskilt intresserad av bara för att någon här säger att det är den lättaste som finns. Sen ska man såklart inte skaffa någon extremt svårskött eller pissdyr art som första heller för den delen.

Är ni mest sugna på reptiler eller leddjur? Många leddjur har ganska kort livslängd (honor av fågelspindlar är undantaget) jämfört med reptiler, det kan ju vara både för och nackdel beroende på vem man frågar. Om ni skummar igenom alla skötselråden här på sidan, och mer ordentligt läser de som verkar intressanta, så borde ni få några tankar om ungefär vad ni vill ha.

Nu vet jag inte om fågelspindlar var det ni var mest intresserade av, men gällande deras gift. Fågelspindlar från nya världen (Nord- och Sydmerika) har ett ganska svagt gift som i styrka (men inte sorts gift) kan jämföras med en geting, samt möjligheten att sparka brännhär från bakkroppen om de känner sig trängda (brännhåren är känns lite som en brännässla). Fågelspindlar från gamla världen (Europa, Asien, Afrika, Oceanien) har ett potentare gift (fortfarande inte dödligt, men väldigt mycket värre än de från nya världen) och hetare temperament än de från nya världen. Därför rekommenderas bara arter från nya världen till nybörjare.

Bara för att man är allergisk mot t.ex bin eller getingar betyder det inte att man är allergisk mot fågelspindlar, och om man väljer en lugn art från nya världen skulle det vara minst sagt imponerande att ens lyckas bli biten till att börja med så länge man har minsta lilla försiktighetstänk :) Brännhåren är ganska lätta att undvika genom att vända sig bort och stänga terrariet om spindeln börjar sparka dem, och om man gräver i substratet av någon anledning bör man ha handskar på sig då det kan finnas hår där. Fågelspindlar kan vara rätt så tråkiga djur, de sitter stilla 99% av tiden (den kvarvarande 1% är vid utfodring, som sker max en gång i veckan) och ibland får de för sig att stänga in sig i sin håla och matvägra i ett halvår utan att visa sig alls under den tiden. Jag tycker de är faschinerande husdjur ändå, hade 50+ stycken ett tag, men det finns absolut de som tycker de är tråkiga.

16
5
Naz:

EmanuelKarl skrev:
Det bästa nybörjardjuret för er är det djur ni känner dig peppade att ta hand om i 10-20 år. Det är ingen bra idé att skaffa en reptil man inte känner sig särskilt intresserad av bara för att någon här säger att det är den lättaste som finns. Sen ska man såklart inte skaffa någon extremt svårskött eller pissdyr art som första heller för den delen.

Är ni mest sugna på reptiler eller leddjur? Många leddjur har ganska kort livslängd (honor av fågelspindlar är undantaget) jämfört med reptiler, det kan ju vara både för och nackdel beroende på vem man frågar. Om ni skummar igenom alla skötselråden här på sidan, och mer ordentligt läser de som verkar intressanta, så borde ni få några tankar om ungefär vad ni vill ha.

Nu vet jag inte om fågelspindlar var det ni var mest intresserade av, men gällande deras gift. Fågelspindlar från nya världen (Nord- och Sydmerika) har ett ganska svagt gift som i styrka (men inte sorts gift) kan jämföras med en geting, samt möjligheten att sparka brännhär från bakkroppen om de känner sig trängda (brännhåren är känns lite som en brännässla). Fågelspindlar från gamla världen (Europa, Asien, Afrika, Oceanien) har ett potentare gift (fortfarande inte dödligt, men väldigt mycket värre än de från nya världen) och hetare temperament än de från nya världen. Därför rekommenderas bara arter från nya världen till nybörjare.

Bara för att man är allergisk mot t.ex bin eller getingar betyder det inte att man är allergisk mot fågelspindlar, och om man väljer en lugn art från nya världen skulle det vara minst sagt imponerande att ens lyckas bli biten till att börja med så länge man har minsta lilla försiktighetstänk :) Brännhåren är ganska lätta att undvika genom att vända sig bort och stänga terrariet om spindeln börjar sparka dem, och om man gräver i substratet av någon anledning bör man ha handskar på sig då det kan finnas hår där. Fågelspindlar kan vara rätt så tråkiga djur, de sitter stilla 99% av tiden (den kvarvarande 1% är vid utfodring, som sker max en gång i veckan) och ibland får de för sig att stänga in sig i sin håla och matvägra i ett halvår utan att visa sig alls under den tiden. Jag tycker de är faschinerande husdjur ändå, hade 50+ stycken ett tag, men det finns absolut de som tycker de är tråkiga.

Tack, och tack för utförligt svar om fågelspindlar! Det är nog ändå mest ödla vi är ute efter, och helst då en liten en. Men jag tänkte att det kanske finns djur som vi inte ens tänkt på, som t ex den afrikanska jättesnäckan som Hallengren nämnde. Om vi skaffar ett djur är vi  

EmanuelKarl skrev:
Det bästa nybörjardjuret för er är det djur ni känner dig peppade att ta hand om i 10-20 år. Det är ingen bra idé att skaffa en reptil man inte känner sig särskilt intresserad av bara för att någon här säger att det är den lättaste som finns. Sen ska man såklart inte skaffa någon extremt svårskött eller pissdyr art som första heller för den delen.

Är ni mest sugna på reptiler eller leddjur? Många leddjur har ganska kort livslängd (honor av fågelspindlar är undantaget) jämfört med reptiler, det kan ju vara både för och nackdel beroende på vem man frågar. Om ni skummar igenom alla skötselråden här på sidan, och mer ordentligt läser de som verkar intressanta, så borde ni få några tankar om ungefär vad ni vill ha.

Nu vet jag inte om fågelspindlar var det ni var mest intresserade av, men gällande deras gift. Fågelspindlar från nya världen (Nord- och Sydmerika) har ett ganska svagt gift som i styrka (men inte sorts gift) kan jämföras med en geting, samt möjligheten att sparka brännhär från bakkroppen om de känner sig trängda (brännhåren är känns lite som en brännässla). Fågelspindlar från gamla världen (Europa, Asien, Afrika, Oceanien) har ett potentare gift (fortfarande inte dödligt, men väldigt mycket värre än de från nya världen) och hetare temperament än de från nya världen. Därför rekommenderas bara arter från nya världen till nybörjare.

Bara för att man är allergisk mot t.ex bin eller getingar betyder det inte att man är allergisk mot fågelspindlar, och om man väljer en lugn art från nya världen skulle det vara minst sagt imponerande att ens lyckas bli biten till att börja med så länge man har minsta lilla försiktighetstänk :) Brännhåren är ganska lätta att undvika genom att vända sig bort och stänga terrariet om spindeln börjar sparka dem, och om man gräver i substratet av någon anledning bör man ha handskar på sig då det kan finnas hår där. Fågelspindlar kan vara rätt så tråkiga djur, de sitter stilla 99% av tiden (den kvarvarande 1% är vid utfodring, som sker max en gång i veckan) och ibland får de för sig att stänga in sig i sin håla och matvägra i ett halvår utan att visa sig alls under den tiden. Jag tycker de är faschinerande husdjur ändå, hade 50+ stycken ett tag, men det finns absolut de som tycker de är tråkiga.

Hej, tack för svar och utförlig info om fågelspindlar! Det är nog ändå en ödla vi är ute efter, men tänkte att det kan finnas djur som vi inte ens tänkt på, som dom afrikanska jättesnäckorna som Hallengren nämnde. Om vi skaffar ett djur är vi (jag) förstås redo att ta hand om det, men jag skulle i nuläget inte köpa ett som blir mer än ca 10-15 år. Vi spånar vidare och åker till Herpers choise nästa vecka för att kolla vad dom har!


5099
3873
Tropfrog:
I och med att höjden är mindre problem så är trädlevande ödlor svaret. Det finns väldigt få trädlevande ödlor I ökenmiljö så ni bör se efter regnskogsmiljö. Jag säger jungfrugeckos eller möjligtvis husgecko. Om de verkar interessanta för er kanske de är kandidater?

Mvh
Magnus 

16
5
Naz:

Tropfrog skrev:
I och med att höjden är mindre problem så är trädlevande ödlor svaret. Det finns väldigt få trädlevande ödlor I ökenmiljö så ni bör se efter regnskogsmiljö. Jag säger jungfrugeckos eller möjligtvis husgecko. Om de verkar interessanta för er kanske de är kandidater?

Mvh
Magnus 


Hej och tack för tips! Jag ska kolla in dem. Jag har läst om nästan alla ödlor på skötselråd-sidan och tycker att det är väldigt bra info att utgå från för att sedan försöka hitta mer information :) Uppskattar era svar mycket! Här ska läsas på och diskuteras med dottern. 


Trevlig helg!

//Naz


12
3
Alveriin:
Jag tänker att det viktigaste är att ni är villiga att få till ett bra habitat åt djuret, oavsett vilket det blir. Du har nämnt att ni inte kan ha större terrarium, som Topfrog skrev, då är trädlevande ett alternativ. Personligen så tycker jag att ögonfransgecko är mycket trevliga och är man villig att att skapa habitatet de behöver så kan de vara ett bra alternativ. Men ni ska välja något som känns rätt för er och som ni känner att ni klarar av.

Sen är ju jag en sucker för insekter och vill slå ett slag för vandrande blad, som är mina favoriter. ????

16
5
Naz:

Alveriin skrev:
Jag tänker att det viktigaste är att ni är villiga att få till ett bra habitat åt djuret, oavsett vilket det blir. Du har nämnt att ni inte kan ha större terrarium, som Topfrog skrev, då är trädlevande ett alternativ. Personligen så tycker jag att ögonfransgecko är mycket trevliga och är man villig att att skapa habitatet de behöver så kan de vara ett bra alternativ. Men ni ska välja något som känns rätt för er och som ni känner att ni klarar av.

Sen är ju jag en sucker för insekter och vill slå ett slag för vandrande blad, som är mina favoriter. ????


Hej och tack :) Ja vi är villiga att skapa ett bra habitat för det djur vi väljer, det ser vi mycket fram emot att göra och förstår förstås att det är viktigt att djuret får en bra miljö med rätt förhållanden för just det djuret. Sedan är det ju mitt ansvar att se till att djuret sköts ordentligt, och det har jag gott om tid och lust till. Har läst lite om ögonfransgeckos innan och de verkar intressanta. Jag tror att det finns såna i butiken som vi ska besöka. Och du har alldeles rätt i att vi ska välja något som känns rätt och som vi klarar av, djuret ska ju bli en del av vårt liv. Jag vet t ex att jag vill ha något ganska litet, inget som äter större djur än insekter och absolut ingen orm. Den får gärna vara aktiv på kvällen, på dagarna är vi ändå borta. Jag har en idé om en ödla som vi ska titta på men det kan ju visa sig att när vi ser den och får veta mer om den så känns det inte rätt, då skippar vi den idén och söker vidare. Det är helt ok att det tar tid att hitta rätt, jag började planera och läsa på redan i våras så det är ingen brådska. 


Tack för intressant tips om vandrande blad, den typen av insekter tycker jag är fascinerande och ska kolla in lite mer!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild