exoterra large kp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
1
moniiiz:

hejsan!

Funderar på om man ska skaffa sig ett exoterra lage till en kp ? blir det för stort att börja med? vilken av modellerna rekomenderar ni? eller nått annat kanske? letar begagnat också...

 

behöver er hjälp! samtidigt ska man ju fylla upp det med en massa grottor, solplatser och badskål.. klätterpinnar osv..

 

 


52
5
Larsson:

Börja med mindre o arbeta uppåt ju äldre ormen bilr, ja rekomenrar plyfa terrarium då det är trä o man kan skruva grenar med mera med mera


30
1
moniiiz:

Okej tack för ditt svar..vilka mått skulle.du börja med? Jag kan ju alltid fixa ett stort terrarium ( en kompis hade ett som jag skulle fp efter en skäggagam fick jag veta nyss :)) och det kommer ju vara för stort då antar jag? 


52
5
Larsson:

för stort är nog inga problem :)


30
1
moniiiz:

Okej vill inte att ornen ska bli stressad och tycka det är för stort.. funderar på att börja med ett akvarium kanske. . Men då bli det vä kanske fel för ormen om man byter efter ca 6-7 månader..kanske bättre att köra på stort på en gång?


340
91
Copa:

Stort fungerar bra så länge du inreder ordentligt och inte lämnar en massa tomt utrymme 


733
295
markusbabs:

Tänk på att akvarium är till för fiskar och inte ormar. Kör på hammarplastlåda om du vill ha det enkelt, billigt och lättskött. Tills ormen växt på sig då såklart.


30
1
moniiiz:

Tror jag eventuellt kör på stort och fyller på med massa fin inredning.. lägger nog upp en bild innan någon flyttar in :)


163
34
Danne:

För stort kan bli ett problem. Skulle inte rekommendera akvarium eftersom det kan vara bökigt att hålla värmen inne. För en unge blir nog ett 45cm eller 60cm långt terrarie lagom, sedan kanske ett 90cm till en vuxen. Med långt menar jag <------> och inte högt, hehe.


Hade ett terrarium när jag precis började med kungspyton, 90cm långt till en liten unge. Åt dåligt osv. tills den flyttade in till ett rack. För stort = stress = äter dåligt = ohälsa.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Många av mina pytonjuveniler bor redan från början i stora terrarium och det brukar väldigt sällan vara ett problem, snarare tvärtom då du i ett större terrarium har mycker mer inredningsmöjligheter. Till kungspyton ska man ha många trånga gömställen i olika höjd & i olika temeraturzoner. 

Tänk på att ge ormen mycket lugn i början, gärna ett par veckor eller rentav någon månad utan större hantering eller att du "är i terrariet", då menar jag inte att du ska krypa in där själv men till exempel möblerar om inredningen, öppnar för att titta m.m :) så att du ser att din orm fungerar med mat och liknande.. Det kan vara svårt med en nyinköpt orm men i längden fungerar det bäst för er båda ;)

Finns många åsikter om för stora terrarium men jag anser att det inte kan bli för stort, men däremot kan det bli för litet! Så kör på fullstort direkt om du inte har flera tusen att lägga på inskaffandes av större terrarium när ormen växer. Sen är mitt råd att bygga eget terrarium men det är en annan tråd :)

Lycka till och uppdatera gärna hur det går med tiden!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild