Dörrar till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
LiMa:

Hej! 

jag planerar att bygga mina terrarium själv, och jag undrar ifall det borde bli bra att använda www.byggmax.se/akrylskiva-5mm-p6601025
som fönster på gångjärnsdörrar. Den ska inte kunna böjas under 75 grader och det står ju även i produktinformationen att det kan användas till terrariebygge. 


5088
3861
Tropfrog:
Mycket möjligt att det krävs 75 grader för att böja permanent. Men 5 mm akryl bågnar lätt under sin egen vikt. Om det inte är alltför stora dörrar kanske det går.

Sen har vi det där med rep tålighet. Akrylplast repas mycket lätt. Med tiden blir det miljoner microrepor som gör att det ser mjölkigt ut.

Varför inte glas och sjutlister som alla andra bygger med?

Mvh
Magnus  

8
1
LiMa:

Tropfrog skrev:
Mycket möjligt att det krävs 75 grader för att böja permanent. Men 5 mm akryl bågnar lätt under sin egen vikt. Om det inte är alltför stora dörrar kanske det går.

Sen har vi det där med rep tålighet. Akrylplast repas mycket lätt. Med tiden blir det miljoner microrepor som gör att det ser mjölkigt ut.

Varför inte glas och sjutlister som alla andra bygger med?

Mvh
Magnus  

Okej, jag hade tänkt göra som han gör här (8:30) m.youtube.com/watch?v=ZlEnbXjjUKg 
om de kanske blir stabilt nog? Det blir nog ungefär så stort. 

ja de är ju ett bekymmer, de blir nog rätt fult att sätta någon form av hönsnät på insidan för att hindra repor... annars kommer ja inte på nåt bättre förslag. 


för att jag är så skraj att de ska gå sönder, har inte kollat närmre på några priser men det är ju betydligt dyrare. 
vill inte ha skjutlister om jag har plast för att då står det så
som du nämner, och håller upp sin egen vikt. 
tack för svar 
ML


5088
3861
Tropfrog:
Ahh, jo med en ram runt kan det säkert bli stabilt. Funkar ju säkert bra om du skall ha ökenterrarium.

Om du tycker att det blir vackert med hönsnät så för all del. Tänk bara på att hönsnätet självt repar plasten, så distans emellan är att föredra. Sen kan du ju inte ha djur som riskerar att ta skada av nätet.

Kanske bättre att bygga så att det blir lätt att byta ut när det blir fult? Det kanske rentav blir glas första gången det är dags att byta?

Själv har jag haft hundratalet akvarium och en handfull terrarium av glas utan att någonsin spräcka en ruta. Peppar peppar :)

Mvh
Magnus 

8
1
LiMa:
Tropfrog skrev:
Ahh, jo med en ram runt kan det säkert bli stabilt. Funkar ju säkert bra om du skall ha ökenterrarium.

Om du tycker att det blir vackert med hönsnät så för all del. Tänk bara på att hönsnätet självt repar plasten, så distans emellan är att föredra. Sen kan du ju inte ha djur som riskerar att ta skada av nätet.

Kanske bättre att bygga så att det blir lätt att byta ut när det blir fult? Det kanske rentav blir glas första gången det är dags att byta?

Själv har jag haft hundratalet akvarium och en handfull terrarium av glas utan att någonsin spräcka en ruta. Peppar peppar :)

Mvh
Magnus 

Ja de skulle man ju kunna göra! De finns ju lite att fundera på! Oj vilken tur!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild