Tätskikt - Före eller efter bakgrundsbygge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
8
SunOfDarkness:

Hej!

Har precis börjat mitt första terrariebygge (i mdf) inklusive cellplast bakgrund och funderar nu kring tätskitet...

Alternativen är två som jag ser det, antingen täta innan man bygger bakgrunden eller efteråt "utanpå" bakgrund etc.

Vad säger ni erfarna?

Fördelen med att täta innan som jag ser det är att det extremt mycket lättare att täta släta ytor. Nackdelen är väl att det eventuellt (kanske) skulle kunna komma in fukt bakom bakgrundsbygget och där kanske det kan bildas mögel isåfall (som skulle kunna på verka luftmiljön på sikt). Med tätning innan bygge skulle man också kanske kunna avända ett "riktigt" tätskit, som man använder i badrum etc.

Fördelen med tätning efter bygge är väl att tätskiktet hamnar "närmast" fukten. Nackdelen är väl att det är bökigare och att man då behöver använda lack (som blir blank vilket inte ser så naturligt ut, men är lättare att städa ifs...)

Kan tillägga att jag tänker försök mig på att använda Jonas77s "metod" för ytskiktet på bakgrunden, även om det kanske blir lite alternativa produkter och "färgämnen".

Tankar och åsikter tas tacksamt emot!

/Tobbe

 


508
304
Jonas77:

Är det en träburk? 

Jag har bara gjort den typen av bakgrund i glasrerrarium, men jag skulle nog göra burken så fuktsäker jag vill ha den och sedan göra bakgrunden. Jag avslutar med ett skyddande lager som jag nämner i tråden. 

 


31
8
SunOfDarkness:

Ja, det är trä, mdf-skivor.

OK, ska försöka hitta Hey´di eller likande produkter då. Var mest osäker på hur tät man kan räkna med att "cement-ytan" blir. Men det är nog som sagt säkrast att täta "burken" först.

Tack!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild