Paludarium bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

32
14
Trazlink:
EmanuelKarl skrev:

Jo, vet att det är vanligt, rätt synd att det sägs i så många guider. Tydligen är det något som användes mycket tidigare då lampor gav mycket värme och man behövde den för att hålla uppe luftfuktigheten, sedan dess har rådet levt kvar via lite halvkassa skötselråd, men de flesta pilgiftsgrodhållare anser det rådet utdaterat nu när det finns bättre alternativ som du slipper byta två gånger om året :) Enligt mig bättre att hålla uppe luftfuktigheten med begränsad ventilation och regelbunden sprayning kombinerat med väldränerat substrat. Vill du rota runt en massa i ditt terrarium för att byta substrat om ett halvår/år när det är invuxet och vackert så kör på :)

Jag hade en del misstag i mitt första grodbygge, och fortsatte med ett kasst substrat ännu längre, önskar att jag hade delat det mer så någon kunde sagt till mig.

 


Alright ja jag är absolut tacksam för råd och kommer att höra ändringar rätt omgående som jag gjort tidigare så ska jag placera och kultivera av javamossan från dig och sätta där jag vill ha det(främst på mangroven). Är det orkidébark eller vilken som helst bara och sen mer löv då såklart ovanpå?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Trazlink skrev:

Alright ja jag är absolut tacksam för råd och kommer att höra ändringar rätt omgående som jag gjort tidigare så ska jag placera och kultivera av javamossan från dig och sätta där jag vill ha det(främst på mangroven). Är det orkidébark eller vilken som helst bara och sen mer löv då såklart ovanpå?

Orkidébark fungerar bra, men nu har jag börjat köpa reptilbark från djuraffär eftersom det är mycket billigare.

Är hela substratet sphagnum eller har du något "huvudsubstrat" under sphagnumen (i så fall vad?)? Om det är en bra blandning under är det egentligen bara att ta bort sphagnumen och ha bara dröneringslager+huvudsubstratet+löv. Min huvudsubstratblandning är 60% bark, 30% pimpsten och 10% biokol, men finns många andra blandningar som fungerar bra (ren bark är lättast, har egentligen bara i pimpstenen för att det ska hålla mindre vatten vilket mina kräsnaste växter uppskattar) och vissa mindre bra (mindre bra betyder (oftast) inte dåligt för grodan, utan bara att det behöver bytas snabbare och vissa sorters växter kanske ogillar det).

Jag brukar precis som dig vänta med det mesta av löven tills jag är nöjd med planteringen, ingen brådska med dem.

32
14
Trazlink:
EmanuelKarl skrev:

Orkidébark fungerar bra, men nu har jag börjat köpa reptilbark från djuraffär eftersom det är mycket billigare.

Är hela substratet sphagnum eller har du något "huvudsubstrat" under sphagnumen (i så fall vad?)? Om det är en bra blandning under är det egentligen bara att ta bort sphagnumen och ha bara dröneringslager+huvudsubstratet+löv. Min huvudsubstratblandning är 60% bark, 30% pimpsten och 10% biokol, men finns många andra blandningar som fungerar bra (ren bark är lättast, har egentligen bara i pimpstenen för att det ska hålla mindre vatten vilket mina kräsnaste växter uppskattar) och vissa mindre bra (mindre bra betyder (oftast) inte dåligt för grodan, utan bara att det behöver bytas snabbare och vissa sorters växter kanske ogillar det).

Jag brukar precis som dig vänta med det mesta av löven tills jag är nöjd med planteringen, ingen brådska med dem.

Okej! Nej det är väl ca 5cm dränagelager av leca mestadels sen en matta på det och sen kanske 5 cm blandning av cocosfiber, kol, spaghnum, lite sand sen då spaghnumlager och sen löv. Kanske räcker att jag blandar in bark i den mixturen och tar bort em del spaghnum då?

32
14
Trazlink:
EmanuelKarl skrev:

Orkidébark fungerar bra, men nu har jag börjat köpa reptilbark från djuraffär eftersom det är mycket billigare.

Är hela substratet sphagnum eller har du något "huvudsubstrat" under sphagnumen (i så fall vad?)? Om det är en bra blandning under är det egentligen bara att ta bort sphagnumen och ha bara dröneringslager+huvudsubstratet+löv. Min huvudsubstratblandning är 60% bark, 30% pimpsten och 10% biokol, men finns många andra blandningar som fungerar bra (ren bark är lättast, har egentligen bara i pimpstenen för att det ska hålla mindre vatten vilket mina kräsnaste växter uppskattar) och vissa mindre bra (mindre bra betyder (oftast) inte dåligt för grodan, utan bara att det behöver bytas snabbare och vissa sorters växter kanske ogillar det).

Jag brukar precis som dig vänta med det mesta av löven tills jag är nöjd med planteringen, ingen brådska med dem.

Ska väl tillägga att det är hoppstjärtar och isopoder i substratet också kanske.

32
14
Trazlink:
Det är inte längre ett paludarium, valde att skippa det i det här terrariet helt då det dels blir pilgift och dels så köpte jag för stor pump för terrariet så den blir att spara till annat bygge. Nästa vecka blir det planterat och ser förhoppningsvis lite roligare ut än 7 nyanser av brunt haha

32
14
Trazlink:
Har funderat på det sen jag tog bort vattendelen och idag blev det av, plockade bort ett hörn som var lite överhäng/skydd över vattendelen från början, sjukt nog fick jag ut hela i ett stycke så har ett färdigt hörn till nästa bygge liggandes nu haha :D

32
14
Trazlink:
Bild på nya layouten före planteringen, tur jag började i tid med bygget med tanke på hur mycket ändringar det blivit!

32
14
Trazlink:
Var fortfarande inte nöjd med layouten så vart en liten justering till och lekte lite med nivåskillnad vilket nog var det jag letat efter, betydligt nöjdare nu.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Trazlink skrev:
Var fortfarande inte nöjd med layouten så vart en liten justering till och lekte lite med nivåskillnad vilket nog var det jag letat efter, betydligt nöjdare nu.

Kan tänka mig att det är skönt att hinna ändra om mycket med layouten innan majoriteten av växterna kommit. Ska bli kul att se i slutet av veckan när växterna från mig kommer fram. 

32
14
Trazlink:
EmanuelKarl skrev:

Kan tänka mig att det är skönt att hinna ändra om mycket med layouten innan majoriteten av växterna kommit. Ska bli kul att se i slutet av veckan när växterna från mig kommer fram. 

Jo verkligen, tyvärr strök de flesta små akvarieväxter jag planterat pga detta men resten verkar ha klarat sig. Yes både paketet från dig plus bromelior kommer i veckan så innan helgen kommer en update med planterat terrarie :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild