Separerat mina kameleontgeckohanar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

46
0
emanuelerik:

I början peps det rätt ofta hos mina två Eurydactylodes Agricolae-hanar. Men efter hand uppfattade jag att de samsades om ytan bättre, såg dem ofta ligga efter varandra på samma gren osv. Men så har jag varit ledig ett tag och hemma mer och noterade att särskilt ena hanen, den jag skaffade först, var dominant och sjasade iväg den andre när den närmade sig matskålen. Jag tyckte synd om minstingen såklart. Ett alternativ var att sära dem vid matning, dvs placera ena ödlan i nån burk och låta den andre äta. Eller dela av terrariet, vilket skulle vara knepigt tror jag. Ett annat alternativ var att göra mig av med en ena ödlan på något sätt. Inget av dessa alternativ kändes särskilt tillfredsställande. En ledig dag gick jag så till butiken där de är köpta, vilket slutade med att jag investerade i ett nytt miniterrarium. Jag inredde det nya och placerade minstingen där. Genast började de uppmärksamma varandra genom glasen, eftersom terrarierna står intill varandra. Syftet med att sära dem var ju att de inte skulle påverkas av varandra, så jag löste det genom att täcka för ena kortsidan på ett av terrarierna


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Härligt att det löste sig :) Riktigt snygga geckos för övrigt.


46
0
emanuelerik:

Jag tror att detta är den bästa lösningen


164
35
anders890:

Har en hona och hane i samma terrarium (Eurydactylodes Agricolae), funkar hitills hur bra som helst, verkar nästan som dom trivs nära varandra (kanske är parning på gång) btw, vad är det för växt du har i terrariet, nedre bilden?


46
0
emanuelerik:

Ja du. Grejen är att jag har en sådan även i lägenheten, men vad de kallas har jag inte lagt på minnet. Finns skulle jag tro i de flesta blombutiker. Tycker den passar i terrariet, men den är väl stor. Passar för ödlor att klamra sig fast vid. Ja, en hona och en hane tror jag är det bästa om man ska ha två


46
0
emanuelerik:

Så här blev det. satte dit en bakgrund o fixade lite nytt grönt för o dölja den fula ytan som hindrar insyn. Kanske för mkt grönt så jag inte ser ödlorna? men det är ju lätt fixat i såfall


34
1
ziimba:

Min erfarenhet är att de inte gömmer sej hur mycket grönt man än har i. mina brukar alltid ligga framme ändå så att de syns bra. :)

Ser jättefint ut iaf!!


164
35
anders890:

Ja dom är verkligen små soldyrkare :) Tyvärr har jag svårt att hitta växter som klarar sig bra i terrariet, har en småbladig fikus som funkar hyfsat, är inne på min andra fikus nu dock, tyvärr så tenderar dom att tappa alla blad,  vilket resulterar i ett jäkla plockande av blad hela tiden!


34
1
ziimba:

Jag har samma problem... Men är inte världens problem att byta växt då och då heller, men hade ju varit roligt om den hade överlevt :)


164
35
anders890:

Ja jag håller med :) ska hålla utkik om man kan hitta någon annan variant, kan ju tipsa här i tråden om jag hittar något som funkar bättre !

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild