Bygge av vivarium/terrariumfrågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
3
Alveriin:
Jag har flera Ikea Milsbo skåp fulla med växter som jag har haft i några år. Nu har jag börjat ledsna och tänkte försöka bygga om en av dessa till ett vivarium/terrarium som ett test. Har aldrig gjort det förut så jag har lite frågor kring det som jag hoppas få hjälp med. 
Jag kommer att förstärka botten med glas, silikona alla skarvar osv.

Mina frågor:
1. Bästa sättet (bra giftfritt material) att få till en snygg bakgrund?
2. Funderar på att kapa ett hål i taket (plåt) och näta för att få ventilation och kunna sätta lampa. Just nu har jag lampor inne i hyllorna men kommer inte att funka när det är ombyggt. Eller är jag helt ute och cyklar?
3. Ett bra regnsystem, jag har försökt läsa mig till vad som är bäst men har helt ärligt inget koll då jag har använt luftfuktare tidigare. Här behöver jag hjälp.
4. Till sist, om detta lyckas och mina planterade växter trivs så tänkte jag kanske att en ödla skulle passa där? Vad säger ni, kan det funka? Jag är bara lite orolig över dörrarna, eftersom det är 2 dörrar som man öppnar utåt. 

Kan detta funka eller är det bara att kasta hela skiten och köpa terrarium direkt? 

5088
3861
Tropfrog:
1: fogskum, superstrong fix and seal och cocosfibrer.

2:nej

3: dusk tropic.

4:ja

:)
Magnus

Medlem i SkHF
73
37
Kenneth58:
Inte så svårt att fixa till, behövs bara silicon mellan glasskivorna och en glasskiva i nederkant innanför dörrarna som håller substrat och lecakulor på plats, höjden på glasskivan bestämmer du själv, jag hadde nog valt 150- 200 mm hög.

Bakgrund färdigköpt eller göra en med fogskum och silicon (svart) och trycka i Coco Husk eller liknande, beroende vad för djur du skall ha.

Eventuellt göra en vatten avtappning i bottenglaset.

Använder själv Dusk mistingsystem, men finns ett antal att välja ifrån.

12
3
Alveriin:
Tropfrog skrev:
1: fogskum, superstrong fix and seal och cocosfibrer.

2:nej

3: dusk tropic.

4:ja

:)
Magnus


Tackar! Det enda jag varit osäker på är regnsystemet men läst att många rekommenderar dusk. En fråga gällande det, ska man använda vanligt vatten eller behöver man något speciellt filter/osmos eller liknande? Kan inget om regnsystem pinsamt nog.

12
3
Alveriin:
Kenneth58 skrev:
Inte så svårt att fixa till, behövs bara silicon mellan glasskivorna och en glasskiva i nederkant innanför dörrarna som håller substrat och lecakulor på plats, höjden på glasskivan bestämmer du själv, jag hadde nog valt 150- 200 mm hög.

Bakgrund färdigköpt eller göra en med fogskum och silicon (svart) och trycka i Coco Husk eller liknande, beroende vad för djur du skall ha.

Eventuellt göra en vatten avtappning i bottenglaset.

Använder själv Dusk mistingsystem, men finns ett antal att välja ifrån.


Tack! Tänkte försöka med fogskum så får vi se vad som händer! 
Jag hoppas på att ha tillräckligt många växter så jag slipper en avtappning i glaset.  Hade eventuellt tänkt ha crested i den sen men har inte bestämt mig än. Är som sagt lite orolig för dörrarna. På två av mina skåp har jag satt gummilister runt dörrarna för att det inte ska vara glipor emellan. 

5088
3861
Tropfrog:
Alveriin skrev:


Tackar! Det enda jag varit osäker på är regnsystemet men läst att många rekommenderar dusk. En fråga gällande det, ska man använda vanligt vatten eller behöver man något speciellt filter/osmos eller liknande? Kan inget om regnsystem pinsamt nog.


Man kan använda kranvatten om man har mjukt vatten som typ 98% av Sveriges befolkning. Men osmosvatten är absolut bättre 

Mvh
Magnus 

12
3
Alveriin:
Tropfrog skrev:


Man kan använda kranvatten om man har mjukt vatten som typ 98% av Sveriges befolkning. Men osmosvatten är absolut bättre 

Mvh
Magnus 


Bra att veta, då får jag leta rätt på hur man får till men visst är det ett filter som behövs då?

5088
3861
Tropfrog:
Alveriin skrev:


Bra att veta, då får jag leta rätt på hur man får till men visst är det ett filter som behövs då?


Jo. Det brukar vara tre olika filter i en enhet. Sist jag kollade gick det att hitta för strax under en tusenlapp. Kan inte tänka mig att det går numera. En enhet är god för många tusen liter, så för endast terrarieändamål räcker det länge. Fast egentligen behöver du bara hitta någon i din närhet som har en enhet och fråga om du kan hämta 25 liter åt gången när du behöver. Jag har en handfull personer som jag filtrerar vatten åt.

Mvh
Magnus 

12
3
Alveriin:
Tropfrog skrev:


Jo. Det brukar vara tre olika filter i en enhet. Sist jag kollade gick det att hitta för strax under en tusenlapp. Kan inte tänka mig att det går numera. En enhet är god för många tusen liter, så för endast terrarieändamål räcker det länge. Fast egentligen behöver du bara hitta någon i din närhet som har en enhet och fråga om du kan hämta 25 liter åt gången när du behöver. Jag har en handfull personer som jag filtrerar vatten åt.

Mvh
Magnus 


Tack för tipset!
När jag ska använda fogskum, är det något speciellt märke som är bäst eller funkar det med vilket som? (Sorry, för tusen frågor)

5088
3861
Tropfrog:
Det går bra .ed vilket fogskum som helst.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild