Vad äter en D. auratus eller D. azureus ??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
AnkiArman:

 

Hejsan !!!

 

Är helt ny på denna sida och har redan fått en massa fakta som vi undrade över :)

Vi, eller min yngsta dotter vill skaffa sig  grodor. Och då står D. auratus eller azureus på önskelistan.

Och vi försöker snappa upp så mycket info som möjligt om dom nu.

Stora frågan nu är om dom äter nå annat än bananflugor ??

Skulle ju önska att dom kunde äta mjölmaskar, mindre syrsor eller nå...

Berätta vad dom äter för oss !!

 

Och en liten fråga till....Kan man ha dom tillsammans med salamandrar??

Tack på förhand :)


340
91
Copa:

Utöver bananflugor kan man mata med hoppstjärtar och bönbaggar, även små små syrsor kan funka..

Sen kan du även kolla på www.pilgift.se, där finns det gott om information..

Ihop med salamandrar kan jag inte svara på men brukar oftast vara en dålig idé att blanda arter

 

/Copa


5
0
AnkiArman:

Ahaa :) Oki då ska jag kika in på den sidan !!

Taack !!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Mjölmaskar blir för stora, är möjligt att väldigt väldigt små mjölmaskar skulle fungera men det är inget bra foder.

Utöver de tipsen Copa gett, så finns det även tropiska gråsuggor att ge.

Bananflugor är nog bland de smidigare lösningarna ändå, men kom då ihåg att täta terrariet med finmaskigt nät vid ventilation så att inte flugorna kan krypa ut. (De ska vara kryllvingade, så de kan inte flyga, men de tar sig ändå rätt så lätt ut om man har för stora hål i ventilation då de är bra på att klättra.)

Små pinhead-syrsor fungerar självfallet också, men det kommer bli extremt dyrt och svårt att få tag på under vintern om man inte odlar själv. Syrsor växer ju rätt fort så man får säkert beställa flera gånger i månaden.

 


5
0
AnkiArman:

 

Okidoki :)

 

Låter som vi kör på bananflugorna :)
Enklast, Lättast och Bäst !!

 

Tack så mycket för svaren :)

 

/Anki


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Lycka till! :)

Håll oss uppdaterade sen, så vi får se vad det blev för art.


5
0
AnkiArman:

 

Taack !!
Jorå, det ska jag göra !!

 

Vi försöker få tag på D. auratus eller azureus som dottern vill ha :)
Hon vill ha blåa eller gröna.

/Anki


160
91
turboadde:

Bananflugor är det lättaste att odla och bra basföda till grodorna men är märingsfattiga så det är bra om du talkar dom med vitaminer. Jag rekomenderar att du kompletterar med hoppstjärtar som är ett väldigt bra foder till grodorna och dom är relativt enkla att odla med i godislådor. Syrsor rekomenderar jag inte då dom oftast brukar bli mer problem än vad dom gör nytta om dom inte blir uppätna osv.

 

/Andreas


5
0
AnkiArman:

Okidoki :)

 

Då hoppar vi över syrsor.

Givetvis så kommer vi kalka och ge dom den näring dom ska ha extra :)

Tack för hjälpen !!


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

hoppstjärtar gör även rent på botten i terrariet då dom är städare så det kan du ha en kultur i burken som gör dubbel nytta. Även bönbaggarna som näms är kanske inte ett bra bas foder men ett bra reservfoder då dom sköter sig själva och endast behöver torra bönor ( black eye) och man behöver inte ens vattna dom. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild