KP terrarium hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Ylda:
Hej!
Tänkte köpa min allra första orm nu under sommaren och har börjat bygga ihop ett terrarium, ska använda mig av ett exoterra 90x45x60 och bygga en byrå som den får plats i.

Har diverse frågor och vill gärna ha tips på inredning som är säkert för en KP!

Min plan är att använda styrofoam och silikon för att efterlikna en naturlig bakgrund, Någon som har tips på produkter som är säkra och lätta att få tag på i sverige?

Som underlag hade jag tänkt använda Terra Bark/forest bark (ngn som har andra förslag?) på den varma sidan och eventuellt mossa på den svalare sidan så att ormen själv kan bestämma vilken fuktighet den vill ha på underlaget. Är detta säkert? Tips på ev mossa helst levande?


Tänkte även försöka mig på att göra två egna grottor, en till varje sida. Mått? djup? Tänkte ha basking ställe ovanpå den varma grottan. Hade tänkt använda frigolit för att göra formen och sen spackla för att få den att se ut som sten och för att ormen ej ska komma åt frigoliten, Tips på material?

Tänkte även slänga in några grenar så att den kan klättra och plastväxter för att den ska känna sig mer säker, tänkte använda plast då jag har hört att dom har en talang av att döda växter med deras kropp.

Är öppen för alla tips och även kritik, vill bara att min framtida KP ska vara bekväm och må bra :) Mvh

209
109
Norrby89:
Ylda skrev:
Hej!
Tänkte köpa min allra första orm nu under sommaren och har börjat bygga ihop ett terrarium, ska använda mig av ett exoterra 90x45x60 och bygga en byrå som den får plats i.

Har diverse frågor och vill gärna ha tips på inredning som är säkert för en KP!

Min plan är att använda styrofoam och silikon för att efterlikna en naturlig bakgrund, Någon som har tips på produkter som är säkra och lätta att få tag på i sverige?

Som underlag hade jag tänkt använda Terra Bark/forest bark (ngn som har andra förslag?) på den varma sidan och eventuellt mossa på den svalare sidan så att ormen själv kan bestämma vilken fuktighet den vill ha på underlaget. Är detta säkert? Tips på ev mossa helst levande?


Tänkte även försöka mig på att göra två egna grottor, en till varje sida. Mått? djup? Tänkte ha basking ställe ovanpå den varma grottan. Hade tänkt använda frigolit för att göra formen och sen spackla för att få den att se ut som sten och för att ormen ej ska komma åt frigoliten, Tips på material?

Tänkte även slänga in några grenar så att den kan klättra och plastväxter för att den ska känna sig mer säker, tänkte använda plast då jag har hört att dom har en talang av att döda växter med deras kropp.

Är öppen för alla tips och även kritik, vill bara att min framtida KP ska vara bekväm och må bra :) Mvh



Angående bakgrund så valfri byggskum funkar skit bra, minns jag rätt så är alla ofarliga när dom väl härdat, och finns även dyrare varianter som är "ofarliga" under härdning.

Sen angående bakgrund så skulle jag slå ett slag för en mix, till våra kör vi antingen torv/mossa samt även en mix med torv/mossa/bark (denna är vi mest nöjda med överlag) 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
På exoterra så är hela taket nät vilket gör att det blir en utmaning att hålla fukt och värme. 
Om möjligt satsa på ett i trä eller annat material men med ventilation på sidorna. I alla fall bör du ha en mycket mindre ventilation än hela taket 

35
4
Anna123swe:
Silikon mässigt, akvarium Silikon. På Cyberzoo.se (t.ex 310ml för 99kr) och mossa. Vet ej hur de är levande, men vanligt att man använder torkad torv eller sphagnum mossa för reptiler. Så levande bör väl gå bra? (Googla upp det kanske för säkerhets skull :) )
Sedan gällande storlek på grotta. Om du skaffar en juvenil, så kommer du förmodligen behöva göra fler. I vissa fall kan en för stor grotta (t.ex vuxten storlek för en juvenil) göra att ormen ej känner sig säker, så man behöver uppgradera storleken på deras grottor i takt som de växter (^^)  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild