Trälim vs. silikon för bakgrundsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
12
GrontApple:

Dags för en fråga igen...

Jag har nu inhandlat i princip allt som behövs till bakgrundsbygget till min KP's nya terrarium. Det blir en vanlig skumbakgrund med cellplastkskivor, fogskum, korkbark och substrat (kokos/torvblandning) där korken inte sitter.

Min ursprungliga tanke var att fästa substratet med akvariesilikon, vilket ju verkar vara standard. Men jag vill minnas att flera personer har skrivit att de istället använt PVA-lim/trälim med stor framgång. Så nu sitter jag här och funderar.

Jag har tänkt köpa hem trälim och göra tre provbitar av lite frigolit och fogskum: en för silikon + substrat, en för trälim + substrat och slutligen en där jag först limmar direkt på fogskummet och trycker fast lite substrat för att sedan lägga på en tjockare blanding av lim och substrat (det var någon som sa att det fäster bättre om man gör på det här viset).

Men vilket trälim? Många verkar använda ett från Kontorsgiganten. Är det då det här: www.kontorsgiganten.se/lim-allround-5000ml-p-25 ?

Annars var jag inne på Gorilla trälim från Clas Ohlson. Är det någon som använt detta? Verkar vara ett bra märke generellt.

Kort sagt, någon som har erfarenhet av båda sätten som har lite tips?


302
254
Bowery:
Gorilla är bra! Överlag bra produkter, inte bara lim,även tejp m.m är grymt!

36
12
GrontApple:

Bowery skrev:
Gorilla är bra! Överlag bra produkter, inte bara lim,även tejp m.m är grymt!


Fint! Ska ändå förbi Clas Ohlson nästa vecka för att inhandla lite annat, så då plockar jag på mig en flaska att testa med. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild